Zaterdag 20 juli Van Landmannalaugar tot Reykjavik

20 juli 2013 - Reykjavík, IJsland

Hallo iedereen,

Hier nog eens wat nieuws uit IJsland.

Dinsdag 16 juli zijn we vanuit Hrauneyjar vertrokken . waar we door een lavaveld van 30 km reden, de weg is redelijk te doen We bezoeken een mooie krater waarvoor we een steile beklimming in motorcross stijl moesten nemen.Toch de moeite waard. Later bezoeken we een zeer mooie waterval, waarvoor we toch een klein uurtje te voet moeten. Gelukkig regent het weer (grapje) en zijn we weer helemaal nat, ondanks het feit dat de zon er weer even door kwam. Na het bezoek aan de waterval vervolgen we onze weg via een kronkelpad over dalen en valleien, "killomeeeeters" lang.en "spectaculaiiiiiiiiiiir" mooi. Na nog een 35 km door zacht glooiende weilanden doken er al enkele boerderijen op. We komen op de ringweg en na nog een 90 km bereiken we ons hotel in het dorpje Hof. De ideale uitvalsbasis voor de activiteiten van de volgende drie dagen.

Woensdag 17 juli wandelden we naar de Skaftafeljokull gletjer en namiddag deden we een tocht met een zodiac op het gletsjermeer Jokullsarlon met grote en kleine drijvende ijsbergen. deze grote stukken ijs breken af van de gletsjer (smelten) en drijven naar de zee, waar ze op het strand smelten. Onnodig te zeggen dat het weereens erg spectaculair en mooi was.

Donderdag gingen we naar de papegaaiduikers kijken op het schiereiland (naam vergeten). Deze vogels hebben een speciale leefwijze, en komen enkel aan land om hun nesten te bouwen en één ei uit te broeden, verder leven ze op zee. We worden opgehaald door een tractor met grote aanhangwagen die ons naar het schiereiland brengt. Bij lage tij rijden we over (lava)land, bij de terugkeer 2 uur later ging het deels door het water vanwege het opkomende tij. De "driver" was een jonge vrouw die ook als gids dienst deed. Ze heet Marthakjasm (of zo iets) , maar gemakkelijkshalve noemden we haar "Mie Trakteur". Prachtige vogels en vergezichten met de klippen en de zee. Namiddag nog een spectaculaire sneeuw scootertocht, of jeeptocht voor de "gepensioneerden" en de dag zat erop.

Vrijdag in één ruk, met enkele tussen stoppen bij een (weeral) waterval Seljalandsfoss genaamd waar men uitzonderlijk kan achter door lopen en een mooi openluchtmuseum in Skogar, zeg maar het klein Bokrijk van Ijsland.

Zaterdag 20 juli vertoefden we in Reykjavik met een bezoekje aan de Geothermische wateroplagtanks met de toepasselijke naam "Perlan" (betekent Parel) met zicht over  de de stad en de zee.Namiddag een overheerlijk bad in het warmwatermeer Blue Lagoon.

We zetten nog wat foto's op om jullie te plezieren (of te vervelen)........

de groetjes van Fons, Wannes, Marc en Herman