Woensdag, 15 juli 2015 Tatra gebergte Slovakije

15 juli 2015 - Bratislava, Slowakije

Yo de manne, (en vrouwe)

We hebben ons net geïnstalleerd in een pensionnetje enkele kilometers over de Pools –Slovaakse grens in het Tatra gebergte.

Gisteren middag hebben we Vilnius verlaten, nadat we een flinke stadswandeling hadden gemaakt. We logeerden pal in het centrum van de oude stad in een prachtig tot hotel gerenoveerd oud klooster met de toepasselijke naam “Domus Maria” of Huis van Maria.

Vilnius was voor enkele jaren de culturele hoofdstad van Europa, en dat zie je (gelukkig) nog. De historische gebouwen zijn mooi gerestaureerd, althans diegene die toen onder handen genomen zijn. Andere gebouwen staan in de steigers of zijn vervallen.

Het verschil met Tallinn of Riga, is dat het in Vilnius iets of wat religieuzer aandoet. Er zijn vele Katholieke kerken , en ook één Orthodoxe kerk, een hele mooie trouwens. Deze stad behoorde voor wereldoorlog II trouwens tot het katholieke Polen, zoals een hulpvaardige Pool ons vertelde bij het middageten.

Bij Bauska in Letland,niet voor de Litouwse grens, hielden we halt bij een miniatuur dorpje langs de weg. Bij nader inzien bleken deze huisjes en kerkjes bewoond te zijn door konijnen. Een privé initiatief en echt mooi gedaan.

Enkele tientallen kilometers over de Litouws-Poolse grens ontmoetten we het Frans echtpaar Mr. et Mad. Hulbert , ook met een BMW R1200GSA, die héél Europa rondtoeren en er in totaal 4 maanden en 30.000 km er over gaan doen. Ze zamelen geld in voor een goed doel, een vereniging “Alzheimer France” genaamd. Hun website kun je bezoeken op http://famillehulbert.wix.com/road-trip-2015. Ze maken ook melding van ons in hun website lezen we.

We hebben Polen van noord naar zuid doorkruist in twee dagen, met overnachting in Warschau, zonder echter de stad zelf te bezoeken. We komen wel eens terug binnen een jaar of 20, met de bus van de gepensioneerden :-)).

Morgen gaan we richting Tchechië (Brno) waar we afgesproken hebben met Jos, die ons tegemoet komt vanuit Gierle.

Wordt vervolgd,

Fons en Herman

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lizzy:
    15 juli 2015
    Met de bus wil ik binnen 20 jaar ook nog wel eens meereizen naar Polen,want dan zie ik mij ook niet meer springen op dat paard(BMWR1200GS). Nog enkele dagen te rijden voor jullie in Belgie zijn.Het 3de paard komt jullie tegemoet(Jos Wijnants). Maak er nog een gezellige boel van. Groetjes van het thuisfront.
  2. Arthur Ost:
    16 juli 2015
    Had ik dat geweten had ik met Jos meegekomen !
  3. Marcel loots:
    16 juli 2015
    te zien aan de foto's, terug naar de bewoonde wereld ,hier is het terug warm zo'n 26 a 30 graden,t'zal deugd doen voor jullie, altijd met het motorpak aan, je huid zal zo maar bleekjes zijn denk ik dan.nog veel plezier gewenst van ons met jullie drie, groetjes van uit de stille kempen.