Woensdag 19 oktober 2022, Punta Prima Torrevieja Spanje

19 oktober 2022 - Torrevieja, Spanje

’T is gedaan,

Wanneer ik dit schrijf zit ik op een terras nabij de carwash in Punta Prima onder een parasol. Het is stilletjes beginnen te regenen, ik troost mezelf want de temperatuur is nog 23 graden.

En ik klaag ook niet, want men is bezig mijn motor te kuisen. Ik heb een aantal redenen bedacht, je mag ze gerust uitvluchten noemen, om mijn machine niet zelf te moeten kuisen.

Eén, men mag hier op straat je auto of moto niet kuisen; Twee er is hier geen zelf-carwash; Drie, mijn tuin naast de woning is met een trapje omlaag, de motor erin krijgen zou nog gaan, maar eruit is niet mogelijk en vier ik ben moe …, lees: geen goesting.

Gisterenmorgen, na een lawaaierig ontbijt, het personeel van het hotel was de tafels en stoelen aan het herschikken, ben ik de oude stad van Toledo gaan verkennen. Met de motor is dat vier minuten en twee komma acht kilometer, zei Mijnheer Goegel.

Bij het benendenplein aan het kasteel “Alcazar de Toledo” paste mijn motor nog net tussen een zitbank en een bloembak. Vandaar ging het te voet door de smalle straatjes van de oude stad, berg op en berg af, naar de kathedraal en het marktplein in de buurt. Puffen geblazen… Pfff.

Ik kocht een postkaart in een van de vele souvenirs winkeltjes, maar een postzegel hadden ze er niet, ook niet in andere soortgelijke winkeltjes. Ik moest daarvoor naar een zogenaamde “estanquero” een tabakswinkel, maar daar hadden ze enkel zegels voor Spanje. Spijtig, ik wou die kaart sturen aan mijn schoonzus die in Lindelo woont. Op de terugweg naar mijn motor, die ik deze keer gemakkelijk terugvond, deed ik een laatste poging om aan een "Sello para Europa” te komen, en ja, die hadden er.

Ik postte de kaart en stuurde mijn motor richting Torrevieja, het was intussen half één geworden. Mijn Garmin GPS telde 464 kilometers autostrade zonder tolwegen. Allé vooruit…

Onderweg doemden er aan de linkerkant van de weg, boven op een heuvel, nabij Alcazar de San Juan in Castilië la Mancha, plots vier windmolens op. Neen, geen moderne om elektriciteit op te wekken, maar die mooie van het Don Quichot type. Mijnheer Goegel vertelde me achteraf dat het vier erg bekende molens zijn, en dat ze de naam dragen van onder andere Don Quichot zijn paard Riconante en van zijn denkbeeldige geliefde Dulcenea.

Ik nam de volgende afrit om er een foto van te nemen. Toen ik verder reed moest ik weer aan William Bouva denken (lees mijn verhaal van 4 oktober), als er nog een molen zou zijn die geen naam heeft …

Nog één stop om bij te tanken voor “mens en machine”, en na een dagtrip van 478 km hing ik mijn motorjas aan de kapstok.

Dit was dan meteen het einde van deze reis.

De cijfers: vijftien dagen onderweg, 4676 kilometers, 227 liter benzine, X café con leche (niet bekend).

Tot nog eens,

H.

1. Rene Bosschaert:
    19 oktober 2022
    Tot morgen Herman. Wij zullen er zijn kort voor de middag als alles meevalt. Vertrek in Zaventem is voorzien om 6u00.
  2. Anita:
    19 oktober 2022
    Was weer een prachtig reisverhaal op naar het volgende.😉😉
  3. Ronny RAEYMAEKERS:
    19 oktober 2022
    Prachtige verhalen om te lezen en dito foto's, op naar het volgende avontuur.
  4. Paul Loots:
    19 oktober 2022
    Eind goed al goed , het zit er weer op Herman !! Op naar de volgende reis ,??, uw motor is toch al proper gemaakt !!!
  5. Wim Vanhee:
    19 oktober 2022
    Bedankt om ons weer mee op sleeptouw te nemen. Bijhorende foto's lieten ons ook meekijken. Was heel fijn. Groeten Wim
  6. Frans Dupon:
    19 oktober 2022
    William zal blij zijn om vergeleken te worden met die stoere windmolens. Dank je Herman om ons mee op reis te nemen.
  7. Ilse Loots:
    20 oktober 2022
    Fantastisch ! Was weer tof om te lezen en om zo uw avontuur te kunnen volgen. Ge moet het weer maar doen ! Knap en dat pakken ze u niet meer af ! xxx
  8. Anny en Wif:
    20 oktober 2022
    Home sweet home. Bedankt om je verhalen en mooie foto's te delen! Zo konden we met je meereizen. Op naar een volgende avontuur xx👌
  9. Chris:
    20 oktober 2022
    Weer een mooie reis met leuke verhalen 😃 heb je er nog nooit aan gedacht om een boek te schrijven Herman 😀 dat zou jij perfect kunnen ,en het zou zeker gelezen worden … je hebt al een fan 😃
  10. Ann en Alexander:
    23 oktober 2022
    Fijn dat we je mochten volgen gedurende deze prachtige reis!
    Veel ideetjes gesprokkeld voor uitstappen. We hebben er op afstand van genoten.
    En nu verder genieten van de warme dagen.
    PS: De carwash aan het ziekenhuis heeft een zelf-carwash 😃