Maandag 15 juli 2013 Askja en het gevecht met de natuur.

15 juli 2013 - Selfoss, IJsland

Hallo iedereen,

Zaterdag zijn we via onverharde wegen naar Askja gereden , ongeveer 160 km stof en zand, maar daar deden we het ook een beetje voor. Het weer is redelijk, af en toe regen, maar meestal droog toch blijft het koud (5 à 6 graden). Onze motoren (en wijzelf) kregen het hard te verduren.Verschillende rivier doorsteken, de ene al wat dieper en breder dan de andere. Als er geen rotskeien lagen was er wel stofzand (of lavastof) in overvloed  waar we, als we niet voorzichtig waren wel tot de assen in zakten, en mekaar moesten helpen om er terug uit te komen En om de dag compleet te maken deden we bij aankomst nog een wandeling van 9 km door de sneeuw (de weg ernaartoe was vanwege de sneeuw gedeeltelijk gesloten), waar we bij elke stap wel tien centimeter inzakten. We deden er eventjes drie uur over, maar de krater en het meer waren de moeite waard. We aten heerlijke zelfgebakken coteletten en de dag zat erop.

Zondag zouden we verder trekken naar het zuiden via een ruwe weg met zware rivier doorsteken, maar het bleek dat deze weg niet open was wegens nog overvloedige sneeuw (4 à 6 meter) en de rivieren waren nog veel te diep ook. (4 meter). We waren dus verplicht om een andere route te nemen. wat uiteindelijk betekende dat we 240 km moesten omrijden, langs zeg maar onberijdbare wegen. Lange stroken stoflava speelden ons parten, maar in de loop van de namiddag waren we terug waar we de dag voordien vertrokken waren (Myvatn). Het weer blijft wisselvallig en koud, toch ideaal motorweer als 't niet te hard regent. Nog 140 km offroad en tegen 8 uur 's avonds waren we in onze hut in Nyidalur. We hebben er heerlijk gegeten (zelf gekookt) samen met een jong koppel uit Zwitserland. Fons was de gelegenheidskok.

Maandag (vandaag) trokken we verder zuidwaards ( weg F26) naar ons hotel in Hraunejar (120km), en hebben nog ruimschoots de tijd om het prachtige Landmannalauger te bezoeken 40 km verderop. Het heeft heel de nacht "gesmost" en 's morgens regent het nog steeds. We hebben één troost, de Ranger (parkwachter) zegt dat als het 's morgens regent dan is het 's avonds droog. Maar dan moet je wel op dezelfde plaats blijven zeker, hé. En ja, het bleef overwegend droog en het wordt zelfs 10 graden. In Landmannalauder namen we ons eerste natuurlijk heetwaterbad. Het hete water van om en bij de 60 graden komt van de berg in het meertje. Het is heerlijk vertoeven in het meertje zelf met water boven de 40 graden.

We sturen nog enkel foto's van de afgelopen dagen en trekken morgen verder naar onder andere Jökulsarjon (ijsbergenmeer).

Nog de groeten aan iedereen van Fons, Marc, Wannes en Herman

1. Ilse Loots:
    16 juli 2013
    Amai, sneeuw ! Kan het mij op dit moment ni voorstellen. Het is hier dik 25°C. Ge gaat nogal moeten acclimatiseren als ge terug komt ! :-) Amuseer jullie nog en hou het veilig hè ;-)
    Groetjes van ons allemaal
    xxx
  2. Armand ceulemans:
    16 juli 2013
    Hallo mannen, ik stuur dringend beter weer op zodat je eens serieus kunt doorrijden. En Herman ik heb een webcam over jullie huis geïnstalleerd. Er komen alleen vrouwen op bezoek bij Lizette, dus maak je niet ongerust. Beelden kunnen opgevraagd worden. :-). Amuseer jullie en voorzichtig hé. Gr. Bernadette en Armand
  3. Els:
    16 juli 2013
    Els pithou vele groetjes vanuit hel zonnige vlimmeren geniet nog maar voluit van jullie reis. Vele lieve groetjes
  4. Dirk Cairoli:
    16 juli 2013
    Ziehier de uitslagen van de G.P. van Finland voor de crossfanaten onder jullie : reeks 1 : 1= Cairoli 2= Desalle 3= De Dycker 4= Van Horebeeck 5= Strijbos 6= Paulin 10= Roelants reeks 2 : 1= Cairoli 2= Strijbos 3= Desalle 4= Paulin 5= Van Horebeeck 6= De Dycker 10= Roelants. Voor de MX2 was dat 2x Herlings.
  5. Loots Wim:
    17 juli 2013
    Prachtige foto's , lijkt zeer avontuurlijk , ondertussen hier een 30° , breng maar wat kilo's sneeuw mee om te kunnen afkoelen hier.
    Tot de volgende , geniet van jullie avontuur maar blijf voorzichtig
    groeten,
    Wim ,Vicky , Dylan & Liam
  6. Lizzy:
    17 juli 2013
    Geniet nog van jullie verkwikkende verlof,want hier is het bakken geblazen. Maar als jullie terugkomen beloven de weermannen nog goe weer. Dus niet wanhopen.Groetjes en warme kussen aan iedereen.Lizzy
  7. Staf:
    18 juli 2013
    stoer verhaal geniet er nog van want hier is het
    te warm al een schaap nodig gehad Wannes
  8. Chris:
    18 juli 2013
    heb juist alle verhalen gelezen,dit is echt avontuur!niet weten
    wat je te wachten staat ,maar daarvoor gingen jullie he'.
    heel mooi land ,geniet er nog van
    blijf voor het moment hier ,lekker warm!groetjes ....