Donderdag 11 juli 2013 Mytvatn IJsland

12 juli 2013 - Brasschaat, België

Hallo iedereen,

Vandaag zijn we in Seydisfordur (Oostkant van IJsland) van boord gegaan. Het weer viel erg mee, in tegenstelling tot deze morgen op zee, met veel mist en regen, schijnt nu de zon. Het is 16 graden en het moet nog middag worden. We halen onze huurwagen Toyota Landcruiser 4X4 op bij het vliegveld(je) van Egilstadur zo’n kleine 30 km van de ferry. De “vracht” wordt van de camionette overgeladen in de 4X4. We eten nog een snakske in de snackbar van het vliegplein en we gaan op weg. Intussen is het echter gaan regenen, en de regenpakken voor de motards zijn onontbeerlijk. We hebben nog zo’n kleine 300 km voor de boeg, en de helft van de weg is onverhard (graffel). De regen blijft aanhouden en de temperatuur zakt tot onder de 10 graden. Je zou bij elke waterval , landschap of meertje halt kunnen houden, maar dan blijven we maanden onderweg. Ondanks de regen maken we toch enkele haltes om foto’s te nemen en te tanken. We rijden westwaarts verder het binnenland in, door een zee van (oude)  kraters en zwarte  lava. De graffelwegen  zijn hard , maar verraderlijk door de losse steentjes en keien. Wanneer we terug op de ringweg Nr. 1 komen stoppen we na enkele tientallen kilometers bij een “kraterveld” . Op verschillende plaatsen komt er stoom uit kleine kraters of gewoon uit de grond. Het is er zeer modderig door de regen en het stinkt er naar fosfor in combinatie met waterdamp.

Uiteindelijk bereiken we  onze boerderij en er wacht ons een buiten opgesteld heet bad , waar Marc en Wannes zonder aarzelen uitgebreid gebruik van maken. De motards  nemen een afwachtende houding aan en houden het voorlopig op een kattewas aan de lavabo. Er wacht ons een heerlijke buffetmaaltijd in het hoofdgebouw van de farm. Het is intussen 8u30 plaatselijke tijd (België is het dan 10u30). Wijzelf slapen in een kleiner bijgebouw op enkele honderden meters daarvandaan. De verplaatsing doen we met de motor en de 4X4, omdat het weer onbetrouwbaar blijft.

Slaap zacht aan iedereen,

Wannes, Marc, Fons en Herman

1. Mireille marien:
    Hey vokke,

Net de verhalen gelezen en de foto's bekeken. Het ziet inderdaad allemaal prachtig uit, alleen het weer kan beter. Plezier hebben jullie ook al wel gemaakt denk ik, als ik de fratsen van de wannes lees. Maak nog veel plezier en geniet ervan.

Dikke knuffels nena
  2. Els:
    13 juli 2013
    Mooie foto s geniet er maar van hè groetjes van els en knuffel van pithou
  3. Herman vermonden:
    13 juli 2013
    Leuk om jullie te kunnen volgen,veel plezier nog en reis veilig,het weer kan wel beter,groetjes aan allen