Nong Kiau (Laos), maandag 18 november 2019.

18 november 2019 - Nong Kiau, Laos

Twee maal de Mekong River oversteken op één dag,

Gisteren hebben we een ontspannende dag gehad in Luang Prabang.

Wat kun je zoal allemaal doen gedurende een dag in deze histotische stad?

Je kan tempels bezoeken, koffie of thee drinken op de vele terrasjes, een marktje aflopen of een Taise massage meepikken. De Kuang Si watervallen bezoeken of een ritje op de rug van een olifant maken of lekker gaan eten op de dagelijkse avondmarkt in het centrum.

We hebben het "bijna" allemaal gedaan…

Deze morgen rond 9 uur namen we motoren van ‘t stal, allée van ’t hotel, en 500 meter verder reden we al de overzetboot op om de Mekong rivier over te steken. Toen onze wielen weer aan land kwamen, kregen we vrijwel direct een streepje offroad met enkele kleine maar frisse rivierdoorwadingen. En omdat we even later plots bij een "boer" aan de achterdeur stonden, mochten we rechtomkeer maken en onze machines nogmaals afspoelen met dat frisse rivierwater. ;-)

Na 20 km konden we weer een ponton op om diezelfde rivier nogmaals te kruisen. We trokken noordwaarts in de richting van de Vietnamese grens. De weg bestond uit de reeds vroeger genoemde coctail van goede asfalt, versleten asfalt en geen asfalt (meer). Bij wijlen nam het deel “geen asfalt” de overhand. Maar in ’t algemeen was de weg, volgens de plaatselijke normen, “goed” te noemen.

En bovendien Laos bouwt, zo zagen we onderweg de aanleg van een grote stuwdam op de Mekon River en de beginselen van een tunnel met een torenhoge viaduct.

Na 150 km bereikten we reeds onze slaapplaats. Een iets of wat primitief ingericht gebouw, opgetrokken in lichte materialen, deel hout deels steen. Maar wel met de sanitaire installaties aanpalend aan de kamer.

We hebben intussen onze bezwete klederen gewassen en zijn klaar voor het avondeten.

Wat schaft de pot ? Misschien wel die ongelukkige kip, die even onoplettend was bij het oversteken van de weg...

Slaap zacht …

1. Dirk Cairoli:
    18 november 2019
    Zouden jullie de volgende keer nie beter ne 4x4, exuseer ne 2x2 nemen ?
  2. Ronald De Smet:
    18 november 2019
    Had vandaag de tijd (deze namiddag water gegoten) om de achterstallige reisverhalen te lezen, ze zijn ongelooflijk!
    't Is hier nog maar 17u, dus nog wat te vroeg om te gaan slapen, ja, wel te rusten Herman.
  3. Paul Loots:
    18 november 2019
    Goed bezig mannen,tot het volgend verslag!!
  4. Ilse Loots:
    19 november 2019