Ha Giang, Vietnam, zondag 24 november 2019.

24 november 2019 - tt. Cốc Pài, Vietnam

Het gevecht met het verkeer.

Na een uitgebreid ontbijtbuffet konden we de motor op. Het was nog vrij vroeg en er hing een lichte mist in het dal. De kilte van de ochtend greep ons aan toen we de weg opdraaiden en via het centrum de stad Sa Pa verlieten.

Het was zeer druk, wat we niet verwacht hadden aangezien het zondagochtend was.We moesten verschillende straatgevechten (*) leveren met autobussen, hard claxonerende camions en natuurlijk de onvermijdelijke brommers.

Na 35 km kwamen we bij de Vietnamese-Chinese grens. De Chinese grenspost ligt aan de overzijde van de Red River, die hier vanuit China, Vietnam binnenstroomt. Deze douanepost is bereikbaar via een brede brug over de rivier.

Er mogen geen motorvoertuigen vanuit China, Vietnam binnen. Wat betekent dat er ook geen goederen met een vrachtwagen ,of met eender welk gemotoriseerd voertuig, in Vietnam kunnen ingevoerd worden.

Dus … wordt alles op een fiets over de grens gebracht. De handelaars hebben daarvoor de zogenaamde “Porters” of koeriers ingehuurd die hun fiets overladen, en dat is zéér zacht uitgedrukt, met allerhande goederen en zo al duwend en trekkend Vietnam binnenkomen. (foto’s).

Vandaar trokken we verder door de bergen en volgden we min of meer de Chinese grens in Oostelijke richting. Dit gebied wordt vooral bevolkt door de Hmong. Één van de vele etnische groeperingen die in Vietnam gehuisvest zijn. Het zijn over het algemeen arme mensen en ze leven vooral in de bergen.

We bezochten een markt van de Flower-Hmong in Bac Ha. Ze hebben deze bijnaam ontleend vanwege hun kleurrijke klederdracht. Deze markt was echt de moeite waard om te bezoeken. (foto’s).

We vervolgden onze weg verder oostwaarts tot in Ha Giang waar we ons hotel vonden, inclusief de gekende plank met het laken erop.

Gelukkig blijven we maar één nacht …

(*) inhaalmanneuvers uitvoeren die net, of net niet, haalbaar waren.

1. Lisette:
    24 november 2019
    Ik hoop dat jullie toch wat kunnen slapen, om de volgende dag uitgerust verder te kunnen zetten.Nog een veilige trip.En denk er aan, de laatste week komt er aan. Geniet er van.👍😘
  2. Arthur Ost:
    24 november 2019
    Bedankt, een mooie reeks foto's en zo hebben weer wat mee gereisd.
  3. Ilse Loots:
    25 november 2019
    Jawadde, als ik daar zou eten, ik zou het kleinste kamerke ni meer uit komen vrees ik. :-) Wat een gedoen aan de grens, da's onvoorstelbaar ! Die fietsen ... !!! ni te geloven. Geniet nog van jullie week daar en hopelijk toch nog goede nachtrusten in een zacht(er) bed. xxx
  4. Jos:
    25 november 2019
    De garages zijn wel iets kleiner dan Meeusen motoren 🏍😊 nog een goede reis
  5. OSCAR VANLOOVEREN:
    25 november 2019
    Ik ben zeker dat het een mooie belevenis is ,cultuur en natuur en eenvoudig leven dat maakt alles toch schitterend he
    Geniet er van en zorg dat het pootje goed komt!