Zondag 16 november 2014 Jaffna Noord Sri Lanka

16 november 2014 - Reykjavík, IJsland

Dag allemaal,

Na twee dagen omzwervingen door de streek zijn we in Jaffra aangekomen. Gisteren hebben we een heel stuk onverharde zandpaden gedaan langsheen rijstplantages. Makkelijk te berijden wegen. De mensen werken hier nog echt primitief volgens onze normen. Helemaal zonder machines , alles gebeurt nog met de hand, net zoals pak weg 200 jaar geleden.Wassen van klederen of zichzelf wassen gebeurt nog aan de rivier.

Na middag was er een vrije rit van ongeveer 35 km dwars door een nationaal park. De "weg" lag er hier heel anders bij dan voor de middag, veel diepe plassen; en aangezien ieder zijn eigen tempo mocht rijden, ging het er soms wel eens hard aan toe. Onze motoren zaten dik onder de modder en wijzelf ook een beetje. :-); maar het was zeer plezant.

Vandaag reden we dwars door een jungle, waar we op  het einde halt hielden bij de dikste boom van Sri Lanka (enkele(?) eeuwen oud. We zagen ook verschillende afbeeldingen van heiligen die we ook kennen, hier wonen katholieken ! Omdat het zondag was zijn we ook naar de mis geweest (geloof het maar). De kerk is hier nog stampvol en er zijn geen stoelen, dus iedereen moet blijven staan. De schoenen (en motorbotten) zijn verplicht uit te doen, zoals bij de moslims en de boedisten.De mis wordt opgedragen in twee talen tegelijk, het Tamils en het Singalees. Misschien een goed gedacht voor Brussel.

Bij het binnenrijden en het verlaten van die jungle was er een uitgebreide pascontrole door de plaatselijke gewapende militie. Nog een overblijfsels van de burgeroorlog tussen de Tamiltijgers en de Singalezen.die eindigde in 2009. Tijdens het wachten werden de kinderen die daar passeerden vergast op een ritje op de motor of een goocheltruc van onze vriend Paul.. We voegen nog enkele foto's toe, hopelijk lukt het deze keer.

Morgen trekken we terug naar het zuiden het binnenland in.

Groetjes van Fons en Herman.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ilse Loots:
    16 november 2014
    Jawadde ! Bangelijk ! Seg maar pa, wil toch iet zeggen ze... Kom van da daaaak af ! Waarschuw ni meer ! Neeneeneeneenee, van da daaak af ! :-)))) have fun ginder en voorzichtig he ! Coole motoren trouwens die jullie hebben ! Groetjes van ons allemaal ! Xx
  2. Dirk Cairoli:
    16 november 2014
    Amai, de tijd is daar precies blijven stil staan, al goed dat ge wat crosservaring hebt.Als ik dit aan het typen ben is het 22.30 u, hoe laat is het dan bij jullie ? En het weer, is dat wat te doen ? Groetjes vanuit Kessel en tot mails.

mvg
    D. Cairoli
  3. Els:
    17 november 2014
    Das weer echt iet voor jullie zo is goe alles vuil make
    Goe da we het ni moeten wassen geniet er nog maar van hè
    Gr. Els
  4. Paul Loots:
    17 november 2014
    is da toch oszen herman op da dak hahaha alléé jongens heff fun!! en bedankt voor de schone foto's!!!
    paul
  5. Arthur Ost:
    18 november 2014
    Hei crossers,
    Dank zij Lisette zijn we ook op de hoogte. Was je ons adres vergeten ? of helemaal ? Frankrijk is nochtans dichter bij Sri Lanka dan Brasschaat waar we intussen terug zijn aangeland
    Zo te zien is motorrijden daar echt iets voor mij. We wensen jullie beiden daar nog een erg leuke reis en hopen het vervolg te kunnen lezen.
  6. Chris:
    18 november 2014
    Alle, daar is heel wat te zien zo te horen ,een echte cultuurschok ,en mooie foto 's ook , daar kunnen we ons dan toch iets bij voorstellen !!geniet er maar van ,en kijken uit naar 't vervolg .. Grtj
  7. Ronny RAEYMAEKERS:
    19 november 2014
    ferm wasmachien en dan nog eentje in 't zwart, k dacht dat ze dat hier alleen kenden. Daar hebben ze ook van voor een plaat zeker, al een geluk dat ze daar geen flitspalen hebben. geniet nog van jullie avontuur . Groetjes.