Zaterdag 22 november 2014 Yala National Park Sri Lanka

22 november 2014 - Yala National Park, Sri Lanka

Dag allemaal,

Vandaag zijn we aangekomen in Yala National Park  waar we morgen een Jeepsafari gaan doen. Dit wil zeggen om 4u30 uit ons bed om, om 5 uur te vertrekken. We willen zeker olifanten zien.

Gisteren hebben we enkele theeplantages bezocht en ook een theefabriek. We hebben ook thee gekocht (voor eigen gebruik maar iedereen welkom om een kopje te komen drinken). De plukkers vooral vrouwen plukken de theeblaadjes en plukken zo ongeveer tussen de 35 en de 50 kg per dag, aan een eenheidsprijs van drie roepies per kg. dit wil zeggen ongeveer 1 euro per dag. De thee industrie in Sri Lanka is één van de belangrijkste inkomsten van het land; Er zijn 228.000 ha. aan plantages en een opbrengst van 500.000 ton aan blaadjes allemaal bijeen geplukt met de hand.

Vandaag zijn we verder naar het zuiden gereden en hebben nog verschillende theeplantages gezien tegen de bergflanken. Echt prachtige vergezichten. We sturen enkel foto's mee. Als extraatje hebben we nog een bergpas gedaan langs een zéér rotsachtig bergpad bezaaid met keien en stenen. Erg spectaculair, zeker met het regenweer van vandaag. Onze Jeep heeft ons ook even in de steek gelaten wegens een mechanisch defect aan de wielen, maar we hebben een goede mechanieker bij.

De groeten aan iedereen en tot over enkele dagen als er internet is.

Fons en Herman

1. Paul Loots:
    22 november 2014
    hallo herman en fons,
    mooi verslag van jullie over de thee plantages,toevallig was er gisteren een documentere op tv met erica terfstra (oud minister) van nederland over sri lanka en de thee,ook over de monniken en de tempels en de viering van de originele tand van de echte boeda 500 jaar voor christus,mooi land,hard werken en niks verdienen.... groeten van,
    paul loots
  2. Ilse Loots:
    22 november 2014
    Dag pake, zo te lezen hebben jullie daar wel al 1 en ander mee gemaakt ! Spannend ! Spijtig van de regen, hoop dat het beter wordt de komende dagen ! Wees voorzichtig en tot het volgende verhaal ! Groetjes van ons allemaal ! :-)) xxx
  3. Bart en Frieda:
    23 november 2014
    Dag Herman en reisgenoten,
    Heb juist al de foto's eens aan 't bekijken geweest. Ongelooflijk mooi. Die natuur, zo prachtig! maar och'armen die vrouwen daar toch weer. het is overal hetzelfde in die verre landen.Zo moeten werken voor een habbekrats. Geniet nog je reis en vooral wees voorzichtig.
    groetjes, Bart en Frieda
  4. Chris:
    23 november 2014
    Hey Fons en Herman ,weeral boeiende dagen achter de rug ! Dat die mensen daar moeten werken voor 1 euro per dag ,is toch niet te geloven hè ,en hier maar staken !we weten eigenlijk niet hoe goed dat we het hebben hè .en van dat kopje thee komen drinken ,gaan we onthouden !!! Grtj Staf en Chris
  5. Herman vermonden:
    24 november 2014
    Beloofd weer een spannende dag te worden,hoop echt da ge olifanten gaat zien,groetjes en nog veel reisgenot.
  6. Fred:
    24 november 2014
    Prachtige foto's ! Zo te zien hebben jullie het goed ginder.
    Het amusement nog en voorzichtig , rij vooral genen olifant omver :-)