Vrijdag 3 juli 2015 Huskvarna(*) Zweden

5 juli 2015 - Uddevalla, Zweden

Special Edition, met dank aan Wannes Goris.

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan het “Fabriksmuseum Husqvarna”.Velen onder ons kennen zeker Husqvarna, maar iedereen wel op een verschillend terrein.

De huisvrouwen kennen Husqvarna van de naaimachines; onze grootouders kenden het van de vleesmolekens (om worsten te draaien); de doe-het-zelvers van de gazonmaaiers of kettingzagen; sommige koeltechniekers van de koeltogen. Maar wat bijna niemand weet is dat ze meer dan 300 geleden begonnen zijn met wapens (musketten) te maken.

Echter iedereen kent Husqvarna van de wereldvermaarde crossmotors. “Husqvarna the pioneer off motorcrosss” staat er overal gebeiteld. De echte motorcrossliefhebbers, zoals Fons en ik, kunnen er ook nog namen opkleven van vermaarde wereldkampioenen uit vervlogen tijden die op deze machines reden. We denken hierbij aan de Fin Heiki Mikolla en de Zweden Bengt Aberg en Ake Johnsson, namen die hier in Zweden nog steeds klinken als klokken.

In het museum vinden we alle exemplaren die Husqvarna op de markt bracht terug. En toen ik tussen al die motors, de modellen uit de jaren 1970-80 zag staan waarop ikzelf nog heb gereden, moest ik toch de bedenking maken, is de tijd dan niet rijp om ook in het museum staan? Toch nog wat vroeg vond ik achteraf J.

Zie ook de foto’s.

Groetjes van Fons en ikke,

(*) Huskvarna met een “k” is de naam van de stad waar het fabriek is, en Husqvarna met een “q” is de merknaam.

1. Els:
    5 juli 2015
    Hè manne geniet er nog maar van

Groetjes van het thuisfront
  2. Frank:
    5 juli 2015
    husqvarna , waar is de tijd.
    Mijn eerste herinneringen aan de motorcross !
    Daar heb ik de motor-microbe van gekregen denk ik.
    Bedankt voor de update Herman en geniet verder van jullie reis en wij van jullie verhalen.

Groeten,

Frank
  3. Marcel loots:
    6 juli 2015
    fantastis husqvarna , hebt ge daar mee tegen die weipaal gereden herman of was het een ander merk .die foto van die platte riemen doet mij denken aan de draaibanken in t' grootwerkhuis in de vakschool van turnhout anno 1955. de tijd van in t'museum ha, ha,...jij ...of... ik . ha ha. prettige reis verder gewenst van ons...ha.