Donderdag, 23 juni 2022 Swindon Engeland.

24 juni 2022 - Swindon, Verenigd Koninkrijk

We namen geen bad in Bath.

De overtocht naar Engeland of beter naar Wales duurde korter dan was aangekondigd op de website van Directferries.nl.

Daarom doken de twee Biemers(*) reeds om half twaalf op in het Welshe landschap. Ditmaal zonder regen, de zon scheen fel en de temperatuur steeg wel tot 26 graden.

We reden langs de zogenaamde B-wegen, niet te verwarren met de Kempische uitdrukking “op B-weg gaan”(**), want daar zijn we te oud voor geworden.

Deze B-wegen zijn meestal kleine smalle asfalt baantjes die het ene dorp met het andere verbinden. Hier in Wales slingeren ze zich door het heuvelachtige landschap. Het was kronkelen en draaien, stijgen en dalen, soms waren er hellingen tot 20%.

Ik moest terug denken aan mijn tijd bij de wielertoeristen. Ja, met zulke “kuitenbijters” voor de wielen was het destijds zweten en afzien. Vandaag reed ik probleemloos naar boven.

De mooie vergezichten kwamen nu echt tot hun recht. Koeien en schapen staan rustig te grazen op de weiden en de boeren rijden aan en af met hun tractors. Van landbouw of akkerbouw is hier echter weinig sprake, gezien het heuvelachtige landschap. Bekend zijn wel de Welsh Mountain Schapen en de Black Welsh runderen. (foto).

Na ongeveer 100 kilometer “B-weg” draaiden we nabij Swansee de M4 autobaan richting Londen op.

Deze morgen, bij het wachten aan de overzetboot in Rosslare, ontmoetten we een Londenaar met een old-timer Vespa, zo’n 2-tackt 125cc uit de jaren ‘50. De man was op de terugweg, na een megatrip door Engeland, Noord-Ierland, de West- Zuid- en Oostkust van Ierland en Zuid Engeland.

Hij raadde ons aan om Bristol of Bath te bezoeken, dat ligt ongeveer halsweg op jullie terugreis naar Dover, zei hij. We kozen voor Bath, omdat Bristol waarschijnlijk te druk zou zijn voor twee eenvoudige buitenmensen.

Bath is een oude Romeinse stad die barst van het toerisme, dat merkten we nadat we onze motors ergens hadden geparkeerd, en ons te voet in het oude centrum begaven. We zetten ons neer op een terras waar de ober ons een tonic en een biertje zonder alcohol verkocht.

Terwijl we onze drankjes opdronken , boekte Mevrouw Boeking een hotelkamer in Hotel Campanile in Swindon zijn 50 kilometer te oosten van Bath.

We namen geen bad in Bath omdat dat al in de prijs van onze hotelkamer was inbegrepen.

Als alles goed gaat is het morgen de laatse dag op Brits grondgebied en zullen we zaterdag het kanaal oversteken.

See you soon,

H.

(*) BMW motors

(**) op bedevaart gaan

1. Rene Bosschaert:
    24 juni 2022
    Dag Herman, terug een mooie ervaring rijker voor jou. Tussen de regels lees ik dat je er intens hebt van genoten. Ik hoop dat ge dit nog meermaals kunt ondernemen wetende dat dergelijke reizen belastend zijn voor rug en andere lichaamsdelen. Welkom terug in de heilstaat.