Donderdag, 6 oktober 2022 Aguieira Portugal.

6 oktober 2022 - Almaça, Portugal

Is Iberdrola de Spaanse Electrabel…

Het was nog pikdonker deze morgen toen ik half uitgeslapen, het was kwart over zes, mijn ogen opentrok en me stilaan realiseerde dat ik niet thuis in mijn eigen bed lag.

Ik had de nacht doorgebracht op een gelijkvloers appartement met twee slaapkamers, drie bedden, een badkamer, bijna zo groot als een balzaal, een woonkamer met een aanpalend salonnetje én een keuken. Het kon niet op. Bovendien kon mijn motor vlak voor de deur geparkeerd worden.

De prijs, 37 eurokes voor één nacht, daar kun je niet voor sukkelen.

Ik had er wel 30 kilometer voor moeten omrijden, door de Spaanse Pampas, als die al zouden bestaan, of zeg maar gewoon, door erg dunbevolkt gebied.

Gisteren had ik op het einde van de rit nog halt gehouden bij de Puerte Romano in Alcantara en de stuwdam José Maria de Oriol aldaar. Maar het stuwmeer zelf aan die andere zijde had ik niet gezien.

Na het ontbijt, ditmaal erg karig maar juist genoeg, stuurde Mijnheer Goegel me naar de stuwdam en zou ik vandaar kunnen doorsteken naar het meer. Maar bij aankomst was de dam afgesloten met een groot hek met een bord erop. Dat zegt, vrij vertaalt, Iberdrola is hier de baas en er is geen toegang voor onbevoegden. Ik hoorde bij die groep van onbevoegden, dat wist ik zeker. Dus rechtsomkeer, niks aan te doen.

Dat deed me denken aan een gelijkaardig voorval meer dan twintig jaar geleden, de tijd toen de GPS nog in zijn kinderschoenen stond en Mijnheer Goegel nog in zijn wieg lag.

We gingen namelijk, met enkele vrienden motorrijders een toerke maken in de omgeving van Doel, toen we bij aankomst aan de kerncentrale een gelijkaardig hek met een gelijkaardig bord en een gelijkaardige tekst zagen. Alleen stond er niet Iberdrola maar Electrabel op. Zo kan men gerust stellen dat Iberdrola de Spaanse Electrabel is…of niet ;-)

Ik maakte een ommetje over de Puerte de Romano, me nog bekend van de avond ervoor, en kwam zo aan het stuwmeer, waar ik prachtige foto’s kon maken.(zie foto’s)

Langs een kleine binnenweg, een vroegere smokkelroute, kwam ik Portugal binnen. Ook hier eveneens zoals in Spanje, zijn er veel olijfboomgaarden, althans de eerste 30 à 40 kilometer voorbij de grens.

Daarna kwam ik in het hooggebergte terecht, met name de zuidkant van de Serra de Estrela (Sierra de Esterela). Letterlijk vertaalt, het Stergebergte. Weerom prachtige uitzichten , met bangelijk diepe valleien en hoge bergtoppen. Ik hoop dat de foto’s dat bewijzen.

Tevens passeerde ik nog een paar prachtige stuwmeren met bijhorende hydro-elektrische centrales. Deze centrales leveren een groot deel van de elektriciteit voor Portugal. Mijnheer Goegel leerde me ook dat de elektriciteitsproductie sterk afhangt van de regenval, en dat deze hydro centrales tot 55% van het Portugese elektriciteitsverbruik dekken. Laat het maar regenen zou ik zeggen…. of liever niet?

Mevrouw Boeking zocht en vond, maar niet zonder moeite deze keer, want er was slecht internet, een hotel aan het stuwmeer van de Mondego rivier nabij Aguieira.

Ik slaap morgen uit, want het is niet ver meer naar Porto.

Até a próxima vez,

H.

1. Frans Dupon:
    6 oktober 2022
    Water en elektriciteit gaan hier goed samen.
  2. Ilse Loots:
    7 oktober 2022
    Wow, ben onder de indruk ! Zo mooi, indrukwekkend ! Doe maar op't gemakske daar xxx
  3. Rene Bosschaert:
    7 oktober 2022
    Allee dan kun je ne lekkere porto drinken als apero…. A ja het is waar ge drinkt geen alcoholische dranken, dan maar eentje zonder alcohol
  4. Arthur Ost:
    14 oktober 2022