Vrijdag 14 oktober 2022, Santander Spanje.

14 oktober 2022 - Santander, Spanje

Is terrashoppen een nieuwe hobby ?

We hadden deze morgen Santo Domingo in noordelijke richting verlaten, en na enkele kilometers kwamen we reeds in landbouwgebied terecht. Er waren de gekende stoppelvelden, al dan niet bewerkt voor het volgende gewas. Boeren oogsten hier eveneens verschillende soorten kool en bieten, en nu worden er de aardappelen volop gerooid.

Naarmate ik verder opschoot naar het noord-westen kwamen we in een heuvelachtige streek, de uitlopers van het Calabrisch gebergte. Tegen de heuvelruggen liggen de uitgestrekte wijngaarden, die verantwoordelijk zijn voor de gekende en kwaliteitsvolle Rioja wijnen. Sporadisch zag ik ook een olijfboomgaard opduiken, Spanje ten voeten uit.

Nog verder noord-westwaarts reden we over hoge bergpassen en door prachtige valleien van het Calabrisch gebergte. Deze valleien zijn bezaaid met groene weiden waar paarden en runderen grazen, waardoor ik niet aan de verleiding kan weerstaan om er foto’s van te nemen. Het weer is prachtig en de zon zorgt dat de temperatuur een stuk boven de twintig graden uitstijgt.

De kronkelende wegen slingeren zich over de hoge bergpassen, langs stuwmeren en door kleine nederzettingen. Een hemels genot voor de motorrijder om hier de elementen van de natuur te voelen. Maar nooit de concentratie laten zakken, want er zijn ook elementen die je als motorrijder liever niet voelt …

Waar mogelijk hield ik halt, veelal waar andere motorrijders van onze groep reeds een plaatsje hadden gevonden op een, al dan niet, zonnig terrasje.

Ik heb zo verschillende stops gedaan, hier met een koffie, daar met een colaatje, ginder voor een fotootje…

Het was een rit van een kleine 240 kilometers, maar door het veelvuldig halthouden onderweg, wees de klok reeds vijf uur aan bij het oprijden van de parking van Hotel Real in Santander.

Santander ligt aan de Golf van Biskaje en is de hoofdstad van de Autonome Regio Cantabrië.

Deze kuststad telt ongeveer 200.000 inwoners en is een toeristische trekpleister voor vele Spanjaarden. Nu ook voor ons.

Hasta la vista,

H.