Zaterdag 15 oktober 2022, Vitoria-Gasteiz Spanje.

15 oktober 2022 - Lopidana, Spanje

Hedendaagse Kunst met Motorrijder verenigd…

Hotel Real is een vijf-sterren-hotel vlak bij één van de 12 stranden van Santander. Ideaal om onze Porto-Bilbao motorreis af te ronden.

We hebben de afgelopen week een prachtig Spanje gezien, een Spanje zoals de meesten onder ons niet kennen, zoals Simon Meeusen, het gisterenavond bij het avondeten, zo mooi in zijn speach wist te verwoorden.

Deze morgen na de “nogeens” groepsfoto, ditmaal op de trappen bij de ingang van het hotel, nam ik afscheid van mijn vrienden motards. Zij reden naar Bilbao, om daar hun motor op transport te zetten en het vliegtuig te nemen naar Zaventem.

Ik zet mijn tocht verder en laat de balans overslaan van veel confort en weinig avontuur naar veel avontuur en weinig comfort. Spanje here we come !!

Maar vooraleer ik het binnenland van Spanje ga doorkruisen, wil ik toch nog een bezoek brengen aan het wereldvermaarde Guggenheim Museum in Bilbao. Ik neem hiervoor dezelfde route zoals mijn vrienden motards, maar neem de afslag Guggenheim Museum ipv Aeropuerto.

Het verkeer in Bilbao is niet erg druk, het is immers zaterdag. Niet tegenstaande moest ik erg lang zoeken, en rondrijden om mijn motor dicht bij het museum te kunnen parkeren.

Ik ben niet echt een museumbezoeker, zeker niet als het gaat over “Hedendaagse Kunst”. Toch neem ik mijn tijd om verschillende van die kunstwerken te bekijken en te fotograferen.

Werken van Dalí of Piccasso heb ik niet gezien, nochtans had Mijnheer Goegel, pas terug uit verlof,  me vertelt dat die daar worden tentoongesteld. De tweede verdieping was tijdelijk niet toegankelijk voor het publiek, misschien werden ze daar tentoongesteld.

Maar ik had één troost, ik had in León naast Antonio Gaudi mogen plaats nemen, die daar roerloos op een bank zat te “bronzen” voor zijn Casa Botines.

Na het bezoek aan dit zeer futuristisch aandoend gebouw, krijg ik honger en bestel ik in het aanpalend restaurant een ensalada con pollo y pasta met een colaatje. De duiven die ongestoord rond mij komen fladderen mogen mee-eten.

Door het over-en-weer slenteren, trap-op-trap-af, lift-in-lift-uit, ben ik wat vermoeid geraakt en besluit om nog slechts een streepje verder zuidwaarts te rijden. In Vitoria-Gasheiz, zo’n 80 kilometer ten zuiden van Bilbao, heeft Mevrouw Boeking, terug van weggeweest, een hotel gevonden om de nacht door te brengen.

Ik slaap  in Hotel Holiday Inn Express, redelijk comfortabel, redelijk avontuurlijk.