Dinsdag 11 oktober 2022, Léon Spanje

11 oktober 2022 - León, Spanje

Bruine beren in de mist,

De Parador de Ribadeo, waar we nacht hadden doorgebracht, ligt tegen een heuvel bij de kust. Dat wil zeggen dat de ingang met de receptie en de eetzalen op het gelijkvloers zijn, en de kamers aan de achterzijde vier kelderverdiepingen beslaan, maar allemaal hebben ze zicht op zee.

De terrassen van deze kamers zijn als glazen kooien en zijn warm door de zon, zelfs bij 12 graden Celsius.

Na het ontbijt rijden we de Sierra Guardarrama door, althans voor een deel in de richting van Léon.

Het weer is guur en de temperatuur daalt soms tot 11 à 12 graden en er hangt veel mist. Gelukkig regent het niet, maar de wegen zijn nog nat van de regen van de afgelopen dag.

Deze mist bederft niet alleen het mooie uitzicht, maar belemmert soms ook ernstig het zicht op de weg.

Omdat ik deze morgen nog een ommetje maakte door het stadje, was ik alleen op pad vertrokken.

De wegen hier zijn over het algemeen in goede tot zeer goed staat, wat het rijgenot bevordert, ondanks de aanwezigheid van die vervelende mist.

Na de middag klaarde het op en kwam de zon erdoor, mede ook waarschijnlijk omdat we niet meer op grote hoogte zaten. De temperatuur klom op tot soms wel 20 graden.

De bruine beren, die hier in Asturia leven heb ik enkel op de borden langs de weg gezien, spijtig … misschien! Deze borden waarschuwen voor die overstekende bruintjes.

In het dal op ongeveer 50 kilometer van Léon ligt het “Los Barrios de Luna” stuwmeer. Maar het meer staat zo goed als droog waardoor je de resten van de huizen van de “ondergelopen” dorpen kan zien. Veel elektriciteit zal er hier momenteel niet geproduceerd worden, denk ik.

We overnachten in het hartje van Léon, de hoofdstad van de gelijknamige provincie in de regio “Castillië y Léon”. Het hotel draagt de naam Occidental León Alfonso V. Het zal onze groep voor twee nachten herbergen.

Mijn kamer bevindt zich op de achtste verdieping met uitzicht over de stad.

Morgen gaan we een “lusje” rijden, en we mogen kiezen 210 km, 265 km of voor de diehards 389 km. Kies maar uit!

De Picos de Europa wachten op ons!

Hasta luego,

H.

1. Jos:
    12 oktober 2022
    Hey Herman hopelijk word het weer daar beter en pas op voor de beren🐻. Doet de groetjes ook naar Fons en Els
  2. Frans Dupon:
    12 oktober 2022
    Alhier ook slecht weer en kangoeroes die de baan oversteken. De wereld is een dorp.
  3. Ilse Loots:
    12 oktober 2022
    dan is het hier in België iets beter qua weer. Wel fris in de ochtend maar het zonneke is er wel (of meestal) :-) Geniet nog van de reis en eeuuuh "voorzichtig op de boan eh" :-) xxx
  4. Maene Ludo:
    12 oktober 2022
    Herman, voor het ogenblik is de regen uitgebleven, maar deze nacht spreken ze van regen. Best oppassen voor de Beren. hier in Brasschaat is het kwakkelweer. Ludo
  5. Paul Loots:
    12 oktober 2022
    Mooie foto's Herman...misschien kom je nog wel ergens beren tegen...waar geen bordje staat Atencion !!!
  6. Rene Bosschaert:
    12 oktober 2022
    Hallo Herman, kom je nog terug naar OB VII.
    Wij zullen er zijn 20/10