Willowmore Zuid Afrika Maandag 23 oktober 2017

26 oktober 2017 - Willowmore, Zuid-Afrika

Naar de hel en terug….

Deze morgen zaten we reeds om 7 uur aan het ontbijt bij onze gastvrouw Oma Sanne, of beter bij haar zoon met zijn gezin, in Die Hel. Deze plaats, ergens gelegen tussen de steden Prins Albert en Oudtshoorn is enkel te bereiken langs de Gamka Kloof over een zo goed als onmogelijk te berijden weg, met meer dan 48 km keien, uitstekende rotsen en zand. Met haarspeldbochten, dan weer klimmen, en weer dalen bij een brandende zon met 35°. Als de echte hel ook zo moeilijk te bereiken was zou het er waarschijnlijk minder bevolkt zijn. Hier hadden we de nacht doorgebracht in een oude legertent, op een matraske op de grond. Echt primitief, geen elektriciteit, geen internet, geen telefoon en geen warm water.

De avond voordien net voor de duisternis, waren we niet zonder kleine tegenslagen in Die Hell aangekomen. Door de moeilijk te berijden weg en enkele valpartijen met wat blikschade waren er vertragingen opgelopen. Bovendien kreeg ik op 10 km van het einde nog een lekke voorband, waardoor mijn motor even onbestuurbaar werd, bangelijk …

Nochtans was de dag goed begonnen. We bezochten een dierenpark in Oudtshoorn waar er enkele attracties te beleven vielen. Zo kon je in een stalen kooi in de krokodillenvijver neergelaten worden. Maar we vonden het water te koud, en hebben er dan maar voor gepast. Bij een tweede  attractie kon je onder begeleiding van een verzorger een Cheeta gaan aaien. Doet ie het of doet ie het niet ?

Daarna de nodige kilometers gravel en zandwegen tot aan de lunch in het stadje met de eigenaardige naam, Prins Albert. Vandaar langs de Zwartbergpas tot aan de toegangsweg naar Die Hell.

Onze gids Peter, een blanke Zuid Afrikaan, had voor een grote “braai” gezorgd. Lekker eten en drinken en dan de tent in. Ritssluiting dicht, want er zitten wilde dieren…. en muskieten. Goede (?) nacht.

De weg om terug uit Die Hel te geraken waren dezelfde 48 km langs waar we gekomen waren, alhoewel dat niet zo leek. Het verschil zat erin dat we fris en monter de weg hadden kunnen aanvatten bij een temperatuur van 18°C in plaats van 35° de dag ervoor.

We rijden verder over de Zwartbergpas en houden halt bij de grotten van Cango (Cango Caves), waar we een bezoek brengen met een gids. Prachtig !! Ook de hoge waterval van deze rivier is een bezoek waard.

Ten gevolge van de tweede lekke band in de groep, lopen we wat vertraging op, en wordt de rit ingekort tot 260 km waarvan toch nog plus minus 200 km offroad. We komen nog tijdig in ons prachtig hotel The Willow Historical Guesthouse in Willowmore.

Morgen vroeg op, ontbijt om 7 uur, op de motor om 8 uur, want er wacht ons een rit naar Craddock over 330 km waarvan 310 km off-road.

Oogjes toe !!

1. Els:
    26 oktober 2017
    We volgen jullie vanuit ons België landje
    Geniet er ginder maar van

Groetjes Fons Els
  2. Ilse Loots:
    26 oktober 2017
    Als ik het zo lees, komt uw ervaring als motorcrosser hier echt wel van pas ! hou het veilig en geniet ervan eh ! xx