Woensdag 12 oktober 2022, León Spanje

12 oktober 2022 - León, Spanje

Wat als de benzine op is …

Ik had min of meer gekozen voor de kortste rit, met eventueel als optie, dat kleine lusje van 55 km door de bergen er nog bij te pakken.

"Eventueel als optie" wil zeggen, wanneer alle omstandigheden, zoals het weer en de wegen zouden meezitten.

Na het ontbijt dat weer tiptop was, net zoals het hotel trouwens, zat ik rond halftien op de motor.

De wegen waren niet zoals gisteren, maar het kon ermee door. Maar de temperatuur was lager dan ooit tevoren. De thermometer op mijn motor wees op een bepaald moment acht graden aan.

Ik had mijn windstopper bij het vertrek reeds aangedaan en onderweg mijn dikke handschoenen aangetrokken en de handvatverwarming aangezet. Maar mijn benen voelden nog erg koud, met mijn zomers motorpak aan. Ware het niet dat ik mijn lange pyjamabroek in mijn motorkoffer had meegenomen. Bij de eerste “koffiestop” heb ik die dan ook aangetrokken.

Niets belemmerde me nog om die kleine lus erbij te nemen. Temeer, ik was er al toe verplicht geworden, daar ik onwetend de afslag voor de “210 km rit” voorbij was gereden.

Het werd een prachtige rit, ondanks die lage temperatuur in de voormiddag. De zon scheen fel en er waren deze keer enkel witte wolkjes een de blauwe hemel. Ook de mist bleef, ver van ons, boven de velden en bergtoppen hangen.

Onderweg zag ik verschillende bekende gezichten, en we dronken of aten gezamenlijk iets op een zonnig terras in een of ander bergdorpje.

We zagen prachtige landschappen, mooie rotsformaties en stuwmeren met hun reusachtige betonnen mastodonten van stuwdammen. Eens te meer moest ik opmerken dat het waterpeil van deze meren erg laag stond.

Na ongeveer 150 km dacht ik aan tanken, mijn range was nog 72 kilometer, hetgeen ik aflas op de display van mijn motor. Hoog tijd om te tanken dus. Na een tijdje kwam ik bij een tankstation, met nog 27 km reserve, das nipt maar het kan nog.

Ik had mijn motor al op de middenbok getrokken en de tankstop losgemaakt. De “pompist”, pompbediende voor de anderstaligen onder de lezers, kwam al aangelopen, zeggende: Señor, no hay gasolina hoy, er is geen benzine vandaag. Het volgende station is op 35 kilometers.

In theorie is dat acht kilometer te voet. Maar als je zuinig rijdt, bijvoorbeeld tegen 50 per uur en bergaf de motor durft af te leggen, kan je besparen, toch?

Toen ik bij het volgende station aankwam stond mijn reserve nog op 2 kilometer. Goed vol tanken en de laatste 70 kilometers zorgeloos naar het hotel in León rijden.

Hasta la vista,

H.

1. Els:
    12 oktober 2022
    Wij zouden je wel komen verder helpen 😉in geval van 🤣daar heb je vrienden voor en een prachtige organisatie 👍👍toch weer mooi verhaal 👍
  2. Dirk Cairoli:
    12 oktober 2022
    Nu weet ge Herman dat uw benzinemeter redelijk juist is, alhoewel het wel spannend was zeker...
  3. Rene Bosschaert:
    12 oktober 2022
    Oei, ik jou geval met bijna lege tank zou ik rijdend in het buitenland minstens in paniek vallen. Ik heb dat eens ervaren in Metz, laatste benzine station tot aan de Luxemburgse grens. De zenuwen gierden door mijn hoofd. Ik had enkel nog 10 liter diesel in de tank. Oef
  4. Maene Ludo:
    12 oktober 2022
    Herman, dat was op het nippertje en je hebt de benzine tank goed grvuld
  5. Frans Dupon:
    13 oktober 2022
    Pijamabroek uit en warm wandelen.
  6. Ilse Loots:
    13 oktober 2022
    hahaha, stresske zeker bij het tankstation? Maar gelukkig is alles goed gekomen en heb je weer een leuke dag achter de rug :-)
  7. Anny en Wif:
    13 oktober 2022
    Herman, geweldig om je schitterende verhalen stilletjes en genietend te mogen meevolgen! Gelukkig zijn er nog bevoorrade tankstations en koffiestopjes onderweg waar jij je kan voorzien op koffie en warme kledij. Genieten maar!! 😜 ☕🍪👖🧣🧤🧦
  8. Paul Loots:
    13 oktober 2022
    dit doet mij herinneren aan mijn suzuki 1500 , rond 2005 ergens in Italie , met de laatste druppels net een pompstation benaderd , misschien was je er wel bij toen Herman !
    Veel plezier in jouw trektocht !!
  9. Wim:
    13 oktober 2022
    Gelukkig ben je in Spanje. In Frankrijk had je allicht meer pech gehad , daar staan 1 op de 3 tankstations droog. Have fun de komende dagen. Groetjes van de clan "Loots" uit Vorselaar