Vrijdag 19 juni 2015 Sorkjosen Noorwegen

19 juni 2015 - Moskenes, Noorwegen

Hallo iedereen,

We zijn intussen al een heel stuk opgeschoten naar het noorden. Eergisteren hebben  we , na de ferryovertocht naar de Lofoten, de nacht doorgebracht in een Rorbu of Rorbuer, een  oude vissershut op palen. Echt prachtig.

We hebben de Lofoten van zuid naar noord afgereden. Het was heel de dag zon en een blauwe hemel, met temperaturen tot bijna 15°C. Welke prachtige taferelen en landschappen we daar hebben gezien is met geen woorden te beschrijven ( doen we dan ook niet). De meest zuidelijke punt, in de omgeving van Moskenes is wel het mooiste, de vissersdorpjes met hun schilderachtige houten huisjes en de kleine vissersboten die liggen te wachten om de visgrage toeristen op te pikken. Wij volgen de slingerende asfaltweg langs het water en door de kleine dorpjes.  Via een kilometerslange hangbrug bij Narvik verlaten we deze eilandengroep.  We komen terug op de E6 en rijden verder noordwaarts waar we overnachting vinden in een klein stadje met de naam Setermoen. In deze streek is er in wereldoorlog II stevig gevochten.

Vandaag hebben Tromso bezocht een stad welke bereikbaar is via een grote hangbrug  (1016 meter). Het weer was iets minder dan de voorbije dagen met temperaturen rond de 10°C, maar het bleef overwegend droog. Van Tromso gaat het via de “91” en twee overzetboten verder noordwaarts richting Alte. Vandaag overnachten we in Sorkjosen een klein stadje aan de rand van de Reisafjorden.

Wat we steeds vergeten te zeggen zijn is dat we reeds enkele honderd  kilometers boven de poolcirkel zitten , en dat het hier dag en nacht licht blijft.  Allé eigenlijk héél de dag want er is geen nacht meer. Wel even wennen !

We zullen nog wat foto’s op de blog plaatsen.

Groetjes van iedereen aan iedereen.

1. Ilse Loots:
    19 juni 2015
    Dag wereldreizigers, geweldig verhaal en wat een avontuur ! Ken het gevoel van geen nachten te hebben daar. Fred en ik waren ook eens in juni in Stockholm en om 3 u s'nachts werd ik wakker en Fred zat tv te kijken. Dacht dat ik enorm lang had geslapen want het was helemaal licht ! Raar gevoel en is idd ff wennen. Geniet er maar van en als ge de kerstman gaat bezoeken, doe hem veel groeten van ons !!
  2. Paul Loots:
    19 juni 2015
    jullie maken nogal wat mee seg!!!ik heb daar geen centen voor,ben de zolder aan het opkuisen!!!
    kunnen jullie s'nachts in slaap geraken? als het licht blijft!!
    Maar in de slaapkamer zullen wel dikke gordijnen,of rollen hangen,dat het toch pikke donker is?
    Vrij koud,maar toch goed weer lees ik,en heel romantisch denk ik die vissershuisjes en bootjes!!! Misschien kom je nog een ouwe soldaat tegen van de tweede wereld oorlog,die vergeten te sneuvelen is!!!
    alléé genoeg gezwanst....Heel veel plezier en tot het volgende verslag,groeten aan jullie reisgenoten uit Vlimmeren,......
  3. Jos:
    19 juni 2015
    Hallo Noormannen het weer is al een beetje beter geen regen best ook met die lange dagen de foto's zijn heel mooi en niet te veel gedroogde vis eten te zout
  4. Arthur Ost:
    20 juni 2015
    Zou je eens willen zwijgen (schrijven) over die lofoten, Juliette zaagt al jaren over een cruise naar die eilanden en ik wil niet op de boot. Nu gooien jullie nog wat olie........Geniet maar volop.
  5. Jan en karin:
    Hallo,
    amai wat een reis, en wat een avontuur!! op de fiets zijn jullie niet te onderschatten maar op de motto zeker niet!!! geniet met volle teugen en zeg tegen de Fons dat hij het veilig moet houden of ik kom ik kom ik kom ik kom, da kan Elske toch zo schoon zeggen .
    trouwe lezers Jan en Karin
  6. Anke:
    20 juni 2015
    Wat een avontuur.. Fijne verhalen... Geniet er met volle teugen van!
    Anke
  7. May en staf:
    20 juni 2015
    Prachtig !daar wordt je stil van .
  8. Luc en Lieve:
    20 juni 2015
    Hoi avonturiers, Nog heel veel plezier op jullie, zo te lezen en aan de foto's te zien, prachtreis ! Ik zal morgen vanuit Rome een beetje zon naar jullie sturen ! Groetjes !
  9. Chris:
    Hallo

Weeral een hele belevenis zo te (horen) en ik denk inderdaad dat het niet te beshrijven valt hoe mooi het er allemaal is ,maar hebben al een beetje een idee aan de hand van de foto's ..blijven sturen en ons op de hoogte houden oké ,,grtj Staf en Chris
  10. Marcel loots:
    20 juni 2015
    wat een avontuur is dat zeg en s 'nachts niet donker te krijgen, dan kunt ge nu lange dagen maken van dubbel vertier. wonder mooi zeker als het dubbel is. prettige reis verder en groetjes van ons .
  11. Wim:
    Hela globetrotters

Tof om jullie blog te lezen.
    Ik stel voor dat jullie een foto avond organiseren zoals ze vroeger dia avonden deden.
    Met wat zwarte tape op de ogen zal het slapen wel lukken
    groetjes van ons allemaal
  12. Wim:
    Hela globetrotters

Tof om jullie blog te lezen.
    Met wat zwarte tape op de ogen zal het slapen wel lukken
    groetjes van ons allemaal
  13. Marc janssens:
    22 juni 2015
    Halo goed om wat te horen van jullie ,en alles te volgen waar jullie op ontdekking gaan gr en tot de volgende