Maandag 22 juni 2015 Sodankyla Finland

22 juni 2015 - Hammerfest, Noorwegen

Dag  allemaal,

We hebben inmiddels de grens met Finland overgestoken bij Karigasniemi, en bevinden ons ongeveer 170 km landinwaarts op zo’n 120 km ten noorden van Rovaniemi, de woonplaats van Santa, zoals ze hier de Kerstman noemen. We zijn benieuwd wat dat ons zal brengen.

Gisteren zijn we vanuit onze slaapplaats in Skaidi naar de Noordkaap vertrokken. Een ritje van ongeveer 160 km. De afgelopen dagen waren de wegen niet overal best, en we ondervonden hoe meer Noordelijk we trokken, hoe meer het asfalt barsten en spoorvorming vertoonde. Echter wordt er hard gewerkt en vele stukken zijn reeds vernieuwd.

Enkele honderd kilometers meer zuidwaarts hadden de ranke dennenbomen reeds plaats gemaakt voor de eerder kleine berken. Hier zijn de bossen langs de weg schraal en er is veel kreupelhout met kleine kromme bomen. Ze worden vooral gebruikt voor “heating”, zoals de Litouwse dienster ons in het hotel, in hier mooiste Engels, vertelde.

Bij onze laatste stop in het havenstadje Honnigsvag hebben we weer enkele landgenoten ontmoet die daar aangelegd hadden met een cruiseschip. Hier ontmoet men vele nationaliteiten, vooral Japanners en Chinezen. Een mooi ogende jonge Hongkongse dame mocht op Fons zijne motor plaatsnemen. Foto! Foto! Foto !

Vandaar nog 30 km tot de Noordkaap. Het landschap is hier kaal en dor, en er groeit nog enkel het zogenaamde “rendierengras”. Deze beesten zijn hier overal te bespeuren. De herders, gemotoriseerd met quads, laten ze grazen bij de rotsformaties en in de heuvels. Hier heeft de tijd ook niet echt stilgestaan. Bij de dun bezaaide nederzettingen langs de weg, veelal bestaan ze uit enkele huisjes, zien we dikwijls sneeuwscooters, quads en zelfs hier en daar traktoren met sneeuwruimers. Ook wel af een toe een originele “Samitent”, welke dienst doet als souvenirswinkel. Deze tenten waren  in vervlogen tijden de woningen van de Samis (Lappen) die toen nog als nomaden leefden, en met de trek van de rendieren meetrokken. Destijds waren deze rendieren hun enige inkomen, ze zorgden niet alleen voor melk, vlees en kledij, maar ook van de beenderen werd gereedschap vervaardigd.

We bereiken de Noordkaap via de 7 km lange “Noorkaaptunnel”. Deze is opgesteld sinds 1999, nog vrij nieuw dus. Deze hoogst bereikbare plaats in Europa (71° 10’ 21”) is een echte toeristische trekpleister. Er is een grote parking voor autocars, campers, auto’s en gelukkig voor ons, ook voor motoren ;-). Men moet er wel inkom betalen, zo’n 30€ per persoon. Maar je mag er dan wel de hele dag (24u) voor uit je broek staan bibberen. Ja, want ondanks het goede weer, stond er een harde koude wind bij een temperatuur van 8°C. Maar we hadden “chance” de zon scheen er bijna de hele dag (die mocht ook 24 uur blijven J). Behalve de mooie natuur en een monument in de vorm van een wereldbol, is er daar een modern gebouw dat uitzicht geeft over de Barentszee, en onder andere  een restaurant en een grote souvenierwinkel huisvest.

We verlaten de Noordkaap, ondanks de toelating om er 24 uur te blijven, in de namiddag en trekken dan in zuid-oostelijke richting naar Finland. Onze laatste overnachting in Noorwegen in Laksvest zit er inmiddels op.

We overnachten vandaag in Sodankyla en trekken morgen naar de Kerstman in Rovaniemi.

Groetjes van ons vier,

1. Ilse Loots:
    Hallo alle 4,
    Doe zeker de groeten aan de Kerstman ! En als ge de elfjes ziet, braaf zijn hé ! Of de Kerstman komt van't jaar ni zenne :-))
    Veel plezier !!
    xxx
  2. Jos:
    23 juni 2015
    Had de Fons pech dat Els daarbij is met die knappe Chinese!!! Grapje hoor! Enfin hoe lang blijven jullie nog weg?want ik ben zinnens naar Tsjechië af te zakken en dan kunnen we misschien in t zelfde hotel boeken,trouwens Fons ik ben al geregeld met je gebuur Rita op pad geweest met de fiets wel te verstaan he.
    Groetjes.
    Jos en Christiane.
  3. Chris:
    23 juni 2015
    ammaai ,weeral nen hele boterham ,en nog niet moe zo te zien,en jullie zijn amper in den helft ,geniet er nog van allemaal ! En Fons ,je mag ze meebrengen die Chinese het is een schoon ,maar laat ons Elske nie achter he!! grtj aan iedereen .Chris en Staf
  4. Marcel loots:
    25 juni 2015
    wat een belevenis en een nieuwe kerstman uit de barentsee geschept voor 30 euro ,ge kunt er niet voor sukkelen .nog veel plezier gewenst van ons.