Zaterdag 8 oktober 2022, Baiona Spanje.

9 oktober 2022 - Baiona, Spanje

Back in Spain,

Toen ik gisteren in de vroege avond in mijn hotel in Moreira toekwam, wees de vriendelijke receptioniste me erop, dat er geen restaurant was in het hotel. Maar op een paar honderd meter daar vandaan was er een klein winkelcentrum met enkele eetgelegenheden, zei ze.

Na het douchen, want dat had ik toch wel verdiend na die hachelijke zoektocht die namiddag in Porto, ik daar naartoe.

Ik zou een lekkere warme maaltijd nemen, en liefst nog een specialiteit van de streek. Of misschien zelfs een nationaal gerecht. De bacalhau zou hier erg lekker zijn.

Maar het restaurant was gesloten en zou pas openen om zeven uur dertig. Nog anderhalf uur wachten, dat zag ik niet zitten. Een broodje bij een van de twee Padarias of broodjeszaken, neen dat ook liever niet.

Het zou dan maar weer bananen met droge koekjes worden, ware het niet dat er op de bovenverdieping een kebab zaak was. Niet direct het nationaal gerecht van Porto, althans nog niet, dacht ik stoutweg. Men zegt toch, als een ezel honger heeft eet hij wat zijn baas hem voorschotelt. Zodoende…

Deze morgen had ik meer dan tijd genoeg, want mijn motorvrienden zouden pas ten vroegste om halfeen landen.

Ik nam me voor om eens rustig Porto te bezoeken. Ik plaatste mijn motor in het centrum van de stad voor de poort bij een omheining, die daar geplaatst was ten gevolge van de aan de gang zijnde metrowerken.

Zaterdag wordt er niet gewerkt en die poort zal dan wel gesloten blijven, hoopte ik. Ik legde de plaats vast met “speld” op mijn Iphone, we weten intussen waarom…

Ik postte nog enkele zichtkaarten voor de familie, deed nog een terrasje of twee en nam nog wat foto’s. Dit alles binnen een redelijk kleine straal, om  mijn schoenzolen een beetje te sparen. Van mijn voeten maar gezwegen.

Door de bijna gebruikelijke vertraging op het vliegveld kwamen mijn medereizigers me wat later vervoegen dan oorspronkelijk gedacht was.

Op verzoek van Fons en Els reed ik nog eens mee naar de binnenstad van Porto, hoewel  ik er voor de middag nog was geweest. Maar ze hebben daar ongelooflijk lekkere koffie ;-)

Door deze onverwachte tussenstop alsmede door het tergend trage verkeer op de N13 richting Spaanse grens, kwamen we pas bij valavond in Baiona aan.

Baiona, een mooie kuststad op Spaans grondgebied met op het schiereiland een prachtig fort en de mooi gerestaureerde Parador. In deze Parador zullen we de nacht doorbrengen.

Prachtig toch…

Hasta luego,

H.

1. Ilse Loots:
    Café of porto? Of de 2? 😁
  2. Paul Loots:
    9 oktober 2022
    schone stad precies, en lekkere porto mijn gedacht !!
  3. Wim:
    9 oktober 2022
    Ik zou veu ne witte porto gegaan zen (beter dan de rode)