Oudtshoorn Zuid Afrika 21 oktober 2017

22 oktober 2017 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Stof, stof, stoeber en nog eens stof.

Vandaag een lange ofroad/gravelrit van ongeveer 310 km. Na het ontbijt, wat een beetje uitliep omdat de kok niet wou stoppen met de tafel te overladen met al wat lekker was, vertrokken we om 9u30 richting Anysbergpark, een klein natuurpark in vergelijking met andere parken in Zuid Afrika. De weg ernaar toe was ongeveer 40 km, en na nog geen 5 km zaten we al op de gravelpaden.

Maar met wat een snelheid mijn medereizigers, zeg meer gravelspecialisten, daar aan de dag legden, amaai mijn armen… Ik moest al mijn, in een ver verleden, opgedane motorcross en enduro ervaring uit de kast halen om deze mannen min of meer in het vizier te houden. Van vizier gesproken, dat van mijn helm zat al direct onder het stof van het opstuivend zand dat mijn vrienden me voor de wielen gooiden. De weg door het park was ongeveer 70 km, en niet overal even gemakkelijk te nemen. Vooral het verraderlijke losse zandstroken maakte het moeilijk. Enkelen van onze vrienden gingen dan ook onzacht tegen de aardkorst, maar gelukkig bleef het bij blikschade aan de motor en misschien ook een beetje aan hun ego, maar dat kan ik niet weten, natuurlijk

Dieren hebben we vooral op foto’s gezien, omdat die waarschijnlijk niet op onze brullende motoren zaten te wachten. Toch sprong er op een gegeven moment een grote springbok over de weg op veilige afstand voor ons. Mijn collega’s hebben we enkele struisvogels en apen gespot. Omdat er uren in de wijde omtrek geen levende ziel te bespeuren was (dieren hebben geen ziel, volgens Mijnheer Pastoor), laat staan een eetgelegenheid, hielden we een pick-nick bij een stopplaats in het park.

We verlieten het park en na nog eens 20 km gravel, kregen we eindelijk nog eens een stukje asfalt onder de wielen, en konden we wat op adem komen. Dat was echter van korte duur, en al gauw draaiden we richting Seweweekspoort (nee geen typfout). Een lange en bochtige bergpas , die extra werd bemoeilijkt door de laaghangende zon, die strak in mijn ogen scheen, en alzo het zicht, dat zowiezo door het zand en opvliegende stof al niet zo best was, nog eens extra  belemmerde

Doordat de avond begon te vallen, en ook een beetje(??) omdat ik een afslag had gemist en daardoor moest terugkeren besloten we  om een alternatieve weg te nemen waardoor we de laatste 20 km asfaltwegen hadden. Gelukkig  want de laatste kilometers over gravel werden al in de halve duisternis afgelegd.

Tegen acht uur bereikten we ons hotel in Oordtshoorn.

Douchen, eten, dit schrijven en slapen.

Morgen de koninginnerit naar “Die Hel”

1. Ilse Loots:
    22 oktober 2017
    Jawadde, lijkt me ni evident maar chance da uw ervaring je daar ni id steek liet ! Enjoy 😘😘
  2. Staf:
    22 oktober 2017
    Chans da ge een goei training gehad hebt bij mc de linde ,gaas geven maar vergeet niet te genieten van de streek groetjes
  3. Paul Loots:
    22 oktober 2017
    PAS OP IN DIE HEL MORGEN HE !!!
    Veel plezier en niet te veel zand eten!!
    groetjes,
    Paul
  4. Fons:
    22 oktober 2017
    Er is een oplossing voor het stof
    zie dat ge voor de tweede rijdt
    geniet ervan en doet ze daar de groeten
    grts Els en Fons
  5. Greet:
    23 oktober 2017
    Wat een ervaring, geniet van de reis grtj greet
  6. Marcel loots:
    23 oktober 2017
    hallo herman
    is het zand beter van smaak dan in de kempen, nog veel plezier en nu op naar de hel ,eerst zand nu vuur ? dan water ? groetjes van ons.
  7. Dirk Cairoli:
    24 oktober 2017
    Hallo Herman,
    Met uw ervaring mag da toch geen probleem zijn om de Hel te rijden...
    grts Cairoli