Zondag 8 oktober 2023 Agrigento Sicilië

9 oktober 2023 - Agrigento, Italië

Ingrid Bergman in Taormina.

Het was een aangename kennismaking met de vele nieuwe gezichten en tevens een blij weerzien met de “oude” bekenden, van mijn vorige reizen of nog van veel vroeger.

Aan de bar en vooral bij het avondeten werden er herinneringen en straffe verhalen bovengehaald. Het valt me meer en meer op dat, hoe ouder ik word hoe meer erover vroeger gepraat wordt. Nostalgie de spuigaten uit!

De rit van vandaag zou over 311 km gaan, volgens het reisschema dat, telkens na het avondeten onder onze neuzen wordt geduwd, en vakkundig door Yves of Bob, onze “reislijders” wordt toegelicht. Vandaag gaat het van Catania naar Agrigento aan de Zuidkust van het eiland.

Ik ontmoette toevallig Jan bij het vertrek aan het hotel, en we besloten om samen deze tocht te maken.

Als hoogtepunt rijden we dan met een boog rond de Etna. De krater ligt op 4000 meter boven het zeeniveau. De weg errond klimt tot “slechts” 1840 meter. Althans als ik mijn GPS mag geloven.

Niet zo ver van die vuurspuwer ligt er een attractief  en vooral toeristisch stadje, met de naam Taormina.

Taormina is wereldberoemd geworden omdat, in vervlogen tijden, filmster Ingrid Bergman en regisseur Federico Fellini op het terras van het San Dominico Palace Hotel, aldaar een glas dronken. Inmiddels meer dan 65 jaar geleden, maar nog steeds actueel. Dat mag gerust “toeristisch uitmelken” genoemd worden.

Het stadje ligt boven op een heuvel. Een bezoek waard, zo dachten we ook, maar zo tijdrovend door de drukte op de weg er naartoe. Het is immers zondag voor de Sicilianen euh ja, voor de andere mensen trouwens ook natuurlijk.

De goede, de minder goede en de slechte wegen wisselden elkaar af, wat ons verplichtte om extra waakzaam te zijn voor de “valkuilen” in de weg. En dit mag ook letterlijk genomen worden.

De landschappen hier op Sicilië zijn echt een streling voor het oog, en dat maakt veel goed.

Jan zijn navigatiesysteem was uitgevallen onderweg, en hij zag zich daardoor verplicht om zich met een denkbeeldige elastiek aan mijn motor vast te maken. Na een dikke 350 km, ten gevolge van dat ommetje, kwamen we net voor de duisternis toe.

Nog juist voldoende tijd om te douchen en dit te schrijven. Uittypen zal voor de late avond zijn.

Morgen fris en monter weer op, voor een nieuw avontuur.

Ciao,

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. ERIC:
    9 oktober 2023
    Hallo Herman,tot nu toe heb ik alle reisverhalen gelezen en begin ik de reis in gedachten te hebben die wij enkele jaren ook beleefd hebben op Sicilië ,het stadje Taormina het mooie landschap en prachtige historische gebouwen zoals dat van Agrigento zullen ons altijd bijblijven.Nog veel reisplezier
    Eric
  2. Frans Dupon:
    9 oktober 2023
    Verkeerd ingeschat Herman, gij wordt niet ouder samen met je BMW.