Zondag 20 augustus 2023 Level Hongarije.

20 augustus 2023 - Hegyeshalom, Hongarije

De dood met de kogel…

De kilometers kruipen niet in de kleren, dat ondervond ik vandaag aan den lijve. Na twee bijna slapeloze nachten, die enkel te wijten waren aan de slechte staat van de bedden, kwam de “muuchte” bovendrijven.

In ons Penzion nabij Ceské Bodejovice, de vorige nacht, was de matras niet alleen beenhard, maar telkens ik me omdraaide of bewoog, klonk er een bijna kamervullend geluid, alsof er iemand op een gitaar of harp aan het tokkelen was, waarvan de snaren loshingen of afgebroken waren. Heel enerverend, ook voor mijn “roommate”.

De afgelopen nacht was het al niet veel beter, enkel het snaarorkest ontbrak, gelukkig!

Dit hotel in Bitov is vrij groot in verhouding met het bevolkingsaantal van de omliggende dorpen. Ook was het hotel vrij drukbezet, er moest dus wel een attractie in de buurt zijn. Mijnheer Goegel zag een kronkelende rivier op zijn maps, die uitmonde in een groot meer.

En met een stuwdam zo bleek bij onze aankomst aldaar. Er was tevens een pracht van een kasteel boven op de heuvel bij dat stuwmeer. Misschien wel het bezichtigen waard? We laten het voor andere tijden.

We zetten onze weg verder naar een indrukwekkend monument in Mikulov op de grens tussen Tsjechië en Oostenrijk. Dit monument herdenkt de drieënvijftig mannen en vrouwen die daar het leven lieten, bij hun poging om het IJzeren Gordijn over te steken van het toenmalige Tsjecho-slovakije naar Oostenrijk.  Het bevindt zich op de plaats waar er vroeger een streng bewaakte grenspost van Oost naar West was.

Niet verder vertellen, maar om dit monument te bereiken moesten we enkele kilometers over een fietspad rijden.

Over een kleine binnenweg, tussen prachtige zonnebloemvelden en goed onderhouden wijngaarden reden we, een beetje onverwachts, de Tsjechisch-Oostenrijkse over. Iets dat nog geen 35 jaar geleden de dood met de kogel betekende.

We reden vanuit Oostenrijk Slovakije binnen tot bij het drielandenpunt Slovakije-Hongarije-Oostenrijk. In de buurt daarvan in Devin bij de Donau bevindt zich de "Gate of Freedom", maar dat is voor morgen.

Mevrouw Boeking vond een hotel in Level in Hongarije , zo’n dertig kilometer over de grens. Een hotel met airco deze keer, want het was praktisch heel de dag 35 graden, pfff….

A kovetkezo alkalomig J

H.

PS: Wegens internet problemen helaas geen foto’s

1. Chris De Crom:
    20 augustus 2023
    Hopelijk is daar het bed beter!gegroet Cois&Chris
  2. Paul Loots:
    21 augustus 2023
    Wij slapen nog altijd heel goed...Thuis...
    Allee verder naar een beter bed !!!