Woensdag 4 oktober 2023 Tunis Tunesië

4 oktober 2023 - Tunis, Tunesië

Parfum l’amour du samedi soir,

Zoals dat in elke Noord-Afrikaanse stad het geval is, wordt je ook hier in Tunis aangeklampt door zogenaamde “gidsen”.

Heel vriendelijke gasten, die vragen waar je vandaan komt, en daar dan heel toevallig ook ooit geweest zijn, of er een vriend of ver familielid hebben wonen.

Ik heb me vandaag hier in de Medina bewust laten “inpakken”.

Mijn gids liep voor me uit, in een voor mijn doen, redelijk hoog tempo. Mijn pas gewassen T-shirt was al snel even nat als toen ik het gisterenavond op het balkon van mijn hotelkamer te drogen had gehangen.

Hij heeft me wel mooie dingen laten, daar in die straatjes van de Souks.

Hij vertelde ook dat hij helemaal niet “mechant” was,  maar een eerlijk man is. Ik vroeg hem of er dan hier “mechants” waren.  Oh Monsieur, sprak hij diplomatisch, die zijn er over de hele wereld, toch?

Dan kwam de lang verwachtte aap uit de mouw. Hij had een parfumerie winkeltje samen met zijn zogenaamde cousin. En niet zo maar een, nee enkel met natuurlijke produkten, geen alcohol of chemie, zei hij er nog bij.

Den truk: Omdat ik hoogst waarschijnlijk niet meer zonder hulp uit die doolhof van straatjes zou geraken, moest ik wel met hem mee naar zijn winkel.

Daar was dan zijne “cousin”. Een erg vriendelijke, kleine en ietwat rondbuikige man, die me begroette met een stevige handdruk, en me een stoel aanbood. Ik ging zitten en hij begon me daar rond mijn oren te slaan, figuurlijk althans, met allerlei parfums, van bad- over aftershaves tot liefde opwekkende geuren en nog veel meer. Hij hield maar niet op.

Om er vanaf te zijn, vroeg ik of hij iets specifiek had voor vrouwen. Oui Monsieur, wij noemen dat “cactus”. Ik zei, ja maar dat pikt hé. Non-non-non, sprak hij, de grap niet begrijpend, dat is heel zacht, hier ruik maar, en hij deed een vleugje op mijn hand.

Ik kocht een flesje “cactus”. Als je er twee koopt krijg je er een derde gratis bij, kwekte hij. Bon, geef dan maar dat “L’amour du samedi soir”, zoals hij dat eerder had genoemd.

Dat is dan 60 dinar, monsieur. (bijna 20€). Das dan toch een prijs met gids inbegrepen, dacht ik, maar zei het niet. Ik kon net passen, het waren mijn laatste.

Ik had niks meer voor de gids. Oh Monsieur c'est pas grave, ik begeleid je wel naar de geldautomaat hier op de hoek. Erg vriendelijk van u zei ik, maar mijn bankkaart ligt op mijn hotelkamer. Encore mille fois merci Monsieur, riep ik nog.

Daar kun je natuurlijk niet van leven, maar hij zal zijn procentje wel gekregen hebben van zijne cousin. Sinon, tampi…

Deze middag ben ik, hier op de Boulevard in de schaduw van de bomen, aan een krakkemikkig tafeltje met bijhorende stoel, een escalope met frieten gaan eten.

Wel iets anders samengesteld dan bij ons, het vlees was al voorgesneden en er waren behalve mayonaise , nog twee roodkleurige sausjes bij.

Ik heb veiligheidshalve, met het tipje van mijn vork een ietsje-pietsje op mijn tong gedaan. Zo pikant, dat kun je niet beschrijven. Dat brandt los door je maag, als het al niet eerder uwe slokdarm heeft vernietigd. Geen West-Europeaan overleeft dat.

Voor de rest niks op af te keuren, zeker niet op de prijs, 25 dinar of 8 euro, cola en café-au-lait inbegrepen.

Over prijzen gesproken, hier in Tunesië is het over het algemeen wel duurder dan in Algerije. Zeker wat de benzine betreft, die kost hier 85 eurocent. In Algerije tank je voor 30 eurocent per liter. Voltanken maar....

Morgenavond, verlaat ik deze toch wel aantrekkelijke stad en neem de ferry naar Palermo.

De maffia mag me welkom heten, of niet?

H.

1. Frans Dupon:
    4 oktober 2023
    Amai Herman, dat zal scoren zijn als je met drie flessen parfum thuis komt
  2. Fons:
    Knap Herman 👍👍👍
  3. Dirk Bytebier:
    4 oktober 2023
    Hoi Herman straffe verhalen en blijkbaar een fantastische rit ! Verder nog veel succes richting Palermo ik ben daar gisteren avond vertrokken met de ferry richting Napels met een volle lading motoren voor Clubmot we hebben een fantastische week achter de rug alhoewel de weerberichten dit tegenspraken was het goed geweest zelf soms nog rond de 28 a 30 graden , verder voor jullie ook het allerbeste gewenst !!
  4. Bart en Frieda:
    Lisette zal blij zijn. 😉
    Toch weer mooi verhaal Hermans.
  5. Guy:
    4 oktober 2023
    Als je nu niet met 3 flesjes parfum thuiskomt ga je toch ne goeie uitleg moeten hebben hoor nonkel :-)

Eind jaren tachtig, bij het verlaten van Tunesië werd ik op de luchthaven van Monastir door 4 man met mitraillette onder schot gehouden. "Open that bag sir! Very slowly!". Jawel, ze spraken daar toen ook Engels, als 't moest toch. Ik had enkele souvenirs gekocht en de in mijn ogen meest waardevolle die zeker niet beschadigd mocht worden had ik in de handbagage gestoken. Dat was toevallig een oud lang vuursteenpistool. Het was nog meer dan twintig jaar tot 9/11, en toch vertrouwden ze dat precies niet.
    Ik was nog jong hé. En cactus-parfum bestond nog niet. Alvast twee troeven die je meer hebt om Tunesië zonder strubbelingen te verlaten :-)
    Prettige verderzetting van je avontuur !
  6. Ilse Loots:
    5 oktober 2023
    En ni afgepingeld? Dan zat ge daar mss nu nog :-D
    Vorig jaar op city trip geweest naar Palermo. Een stad die voor mij iets tegen viel maar mss ook door al het vuil dat er al weken in straten lag door staking van de ophaaldiensten. Hopelijk is het tegen dat je er toekomt, wel opgeruimd :-) Have fun daar ! xxx
  7. Paul Loots:
    5 oktober 2023
    Een zachte cactus die niet prikt , allee daar hebben ze toch weer wat anders, dan die van ons in de bloempot !! Wat een avontuur , schoon om te lezen , maar niet om er aan mee te doen !!!
    Groeten uit Gierle van ons .....En niet meer uitglijden he broer !