Donderdag 13 oktober 2022, Santo Domingo de la Canzada Spanje.

13 oktober 2022 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Een Franse Grand Prix mecanicien gaat te voet naar Santiago de Compostela.

Na het ontbijt deze morgen, was er nog de groepsfoto in het hotel, en dan de motor op voor een rit van 366 kilometer. Zo stond het op het kaarje dat we elke avond krijgen, bij de briefing over de volgende dag.

Rond half tien reed ik reeds door het vlakke landschap ten zuid-oosten van León. De velden waren, behalve vlak, ook erg kaal. De gewassen waren gemaaid en de stoppelvelden bleven levensloos achter. Alleen enkele vergeten maisvelden stonden te trappelen om geoogst te worden.

Dat vlakke landschap veranderde stilaan in heuvelland, en ik reed van het ene dorp naar het andere. Vele van die dorpen zijn met de tijd herschapen in een soort van spookdorpen. Je ziet er niemand, alles lijkt doods.

Af en toe zag ik een hond die lag te luieren in de warme zon, of een oude man met een wandelstok, zich beschermend voor de zon door een hoed met brede randen. Of een oudje dat door de smalle straatjes slentert en zich dan neerzet op een oude houten stoel naast haar voordeur.

Vele jongeren zijn blijkbaar uitgeweken naar de grote steden om er te werken of om er te studeren.

Ik volg geruime tijd de “Camino de Santiage” in tegengestelde richting van de wandelaars en zag vele pelgrims op het verharde wandelpad naast de grote baan. Ik stop aan de kant om een foto te maken van enkele mensen, en geraak in gesprek met een Fransman. Een kranige vijftiger die reeds verschillende weken onderweg is vanuit zijn woonplaats in Brest, en nog twee weken zal nodig hebben om Santiago te bereiken.

Hij is mecanicien van de meervoudige Franse kampioen BMW Superbike en laat trots enkele foto’s zien.

Ik nam een foto van hem naast mijn motor, en stuurde die naar zijn e-mailadres, met de vraag om de naam van die Franse piloot nog eens te laten weten (ik ben het vergeten).

Ik neem een tussenstop in Lerma, voor een bocadillo met kaas en een café con leche ... wat anders!

Lerma is een erg toeristische stad, met vele historische gebouwen en ligt op ongeveer 40 kilometer ten zuiden van de stad Burgos. De streek daar staat onder andere bekend als het “Land van El Cid” en vele plaatsen zijn tot historisch artistiek erfgoed verklaard. Hier ligt ook het wijngebied DO Ribero del Duero.

El Cid doet mij ook denken aan de de gelijknamige film uit 1961 met in de hoofdrol Charlton Heston en Sofia Loren.

Ik leg mijn motor stil voor de Parador van Santo Domingo de Canzada. Deze Parador is gevestigd in een oud klooster uit de 12de eeuw en bevindt zich naast de kathedraal.

De sfeer is er rustgevend, dat beloofd voor de nacht.

Voy a dormir bien,

H.

1. Paul Loots:
    13 oktober 2022
    Herman het was weer leuk om te lezen , jouw reisverhaal , en een tussendoortje (bocadillo) met kaas
    ik vraag altijd un sandwich con queso...voor een tussendoortje !!
    Veel plezier verder !!!
    groeten van broer Paul.
  2. Wim:
    13 oktober 2022
    El Cid , dat wordt googlen. Ik ken den Charles enkel van de films "The ten commandments (1956) & Ben Hur (1959) deze werden rond Kerstmis meestal uitgezonden. als snotter was The ten commandments de film die het meeste indruk gemaakt heeft. Als laatste films The Planet of the apes (1968 & 1970)