Dinsdag 3 oktober 2023 Tunis Tunesië.

4 oktober 2023 - Tunis, Tunesië

Moeten er nog ergens stempeltjes gezet worden?

De dag begon goed, dat kon echter niet gezegd worden van de avond daarvoor.

In ’t kort, toen ik gisterenavond in Annaba aankwam vond ik het hotel, dat ik uit noodzaak voor de Algerijnse Autoriteiten, had moeten reserveren, niet. Ik belde en kreeg de manager aan de telefoon, die me doodleuk vertelde dat het helemaal volgeboekt was. Grrr…

Mevrouw Boeking had meer dan twee maanden voordien voor deze reservatie gezorgd, en ik had de bevestiging ervan gekregen. Er volgt een verhitte discussie met die manager. Maar vol is vol zeker hé!

Het was intussen donker geworden en ik bevond me niet direct in de properste buurt van de stad. Niet geklaagd, ik vond snel een ander hotel met ondergrondse parking in het centrum van de stad. Mijnheer Goegel leidde me er feilloos naartoe.

Met Mevrouw Boeking heb ik nog een eitje te pellen wanneer ik terug in Europa ben (telefoneren van hieruit is duur en mijn eSIM-kaart is alleen voor internet geschikt).

El Majestic is een hotel met een even prachtige naam, maar helaas met een karig ontbijt.

Ik wou Annaba eens van dichtbij zien, en zette een stip op Google Maps aan de kust even buiten de stad. Maar ik zal het mondaine deel gemist hebben, want deze kustlijn wordt ontsierd door een lelijke bovengrondse pijpleiding, en nog wat verderop staan er appartementen dat alle verbeelding tarten. Hier wil je niet op vakantie komen laat staan wonen. (foto).

Ik volgde nog een hele tijd de kustweg en zag naast de weg, landinwaarts de echte sloppenwijken van deze stad. Ocharme die mensen, of och arme mensen, kies maar. Je zou voor minder in een rubberbootje richting Europa stappen.

Na een vijftigtal kilometers kwam ik aan de grens met Tunesië. Ik hield mijn hart vast…

En ja, weer hetzelfde liedje, maar dan tweemaal. Eerst de Algerijnse politie, dan de Algerijnse douane, daarna de Tunesische politie en dan als afsluiter de Tunesische douane. En maar papieren invullen en stempels zetten… tjektjak… tjektjak… tjektjak…tjektjac…Die mannen kikken daarop.

Allé, na 2,5 uur “cruisete “ik over de Tunesische wegen langs prachtige landschappen.

Tot… patat. In een bocht slipte mijn achterwiel onderuit en ik kon mijn machien niet meer  rechthouden. Ik tuimel over de weg en beland aan de overkant in de berm. Wanneer ik rechtkruip zie ik dat mijnen BMW aan de andere kant in tegenovergestelde richting in de berm half onder de vangrail steekt. Ik moet hulp vragen, want alleen krijg ik hem er niet uit.

Ik hield een auto staande, en de hulpvaardige man hielp mijn motor recht. Niets aan de hand, alleen mijn jas is stuk en mijn helm goed geschaafd, maar het vizier is gelukkig nog heel.

Hoe komt zoiets toch? Niet door de hoge snelheid of ook niet door een fout maneuver. Maar ik vertrouwde die asfalt van het begin al niet. Die blinkt zo erg, alsof het net geregend heeft, maar dat heeft het in dagen, of weken, zelfs misschien in maanden niet meer gedaan. En dan de combinatie met een nieuwe achterband, die praktisch nog geen bocht gezien had, na al die rechttoe rechtaan wegen van de afgelopen dagen.

Behalve blauwe vingertoppen van de landing en een afgebroken pinklicht van mijn motor, houd ik er niks aan over.

Na een kleine 300 km zit ik hier in mijn hotel in Tunis dit verhaal te schrijven.

Ik verblijf hier nog twee dagen. Ik wil de stad eens goed verkennen misschien wel zonder motor deze keer.

Tot de volgende,

H.

1. Anita:
    4 oktober 2023
    Wat een avonturen weer. Voorzichtig he.
  2. Els:
    4 oktober 2023
    Recht blijven hè Herman wel leuk om jou verhalen te lezen geniet van je rit en hou het veilig 😉
  3. Bart en Frieda:
    4 oktober 2023
    Wat een verhaal! Is niet voor iedereen weggelegd.
    Wees toch maar voorzichtig Herman!
  4. Dirk Cairoli:
    4 oktober 2023
    Altijd op uw hoede zijn hé Herman, ook al heb je nieuwe banden. En al een geluk dat je nog verder kon, want ginder iets laten repareren...
  5. Jos:
    4 oktober 2023
    Dat zal de slechte staat van de baan wel geweest zijn Herman
  6. Armand ceulemans:
    4 oktober 2023
    Wat een avonturen! en je bent nog maar ‘juist’ vertrokken. Hou het veilig. Gr. B&A
  7. Ilse Loots:
    4 oktober 2023
    voorzichtig op dan baon eh ;-) Tunesië, ooit ook geweest, met Sebastien, maar was toen nog klein, een jaar of 6 denk ik. Tunis ook bezocht met een bus, maar met nen halvegare van ne chauffeur dus opletten geblazen daar :-) Enjoy xxx
  8. Paul Loots:
    4 oktober 2023
    Gelukkig nog goed vanaf gekomen , met enkele kleerscheuren , en de helm wat geschaafd , als de rest
    nu nog goed verloopt , in dat rare land ....hou het veilig he broer !!
  9. Frans Dupon:
    4 oktober 2023
    Na vallen komt opstaan....
  10. Armand ceulemans:
    4 oktober 2023
    Geen nieuwe pinker gekocht?
  11. Anny en Wif:
    5 oktober 2023
    Herman het geluk was bij u op t moment dat je onderuit ging.
    Toch wel pech dat ge zoveel moet stoppen voor die tijdrovende controles onderweg en dan aankomen ‘s avonds in ‘t hotel dat doodleuk volgeboekt is…doar weurde pissig van ;°)
    In alle voorzichtigheid op die gepolierde wegen blijven genieten hé. Mooie foto’s! Groetjes van ons
  12. Chris:
    5 oktober 2023
    Ho ,Ho ,weeral grave avonturen ,alleen het vallen is wat minder ,maar als je er met een beetje kleerscheuren vanafkomt valt het nog mee hè 🫣voorzichtig nog ,en veel plezier….