Zondag 28 juni 2015 Sundsvall Zweden.

28 juni 2015 - Sundsvall, Zweden

God eftermiddag alla, än en gång några nyheter från Sverige,

Vandaag zijn we aangekomen in een (jeugd)herberg aan de noordzijde van Sundsvall, één van de grootste kuststeden van Zweden. Deze jeugdherberg maakt deel uit van een openluchtmuseum genaamd Norra Berget.

Enkele dagen geleden heeft de Kerstman Joulupukki ons uitgewuifd en zijn we richting Stockholm vertrokken. Omdat de regen bij tussenposen met bakken uit de hemel viel, hebben we de afgelopen twee dagen de E4 hoofdweg langs de kust niet verlaten.

En wat zagen we toen we de grens met Zweden overstaken….. nen IKEA zeker, en gene kleine. Met enkele tussenstops in de kuststeden Skelletea en Pitea zijn we eergisteren in Umea aangeland waar we twee nachten doorbrachten in hotel Björken uitgebaat door Sodexo, bij ons toch ook bekend van onder andere de dienstenchecks.

Umea is een gezellige stad en is bekend voor zijn vele berkenlanen. Toevallig was er een Oldtimers festival met vooral Amerikaanse sleeën uit de jaren 1950-60. Mooi om zien !

Vandaag werd er goed weer voorspeld, en daarom hebben we besloten om de kustweg te verlaten, en via een zgn. toeristische route een tweehonderdtal kilometers landinwaarts te trekken, om dan terug in zuidoostelijke  richting op de kustweg te komen, in totaal ongeveer 500 km.

Het landschap daar werd, in tegenstelling tot de kuststreek, terug heuvelachtig met bossen en meren. Echt prachtig om te zien, maar het verbleekt een beetje door al de overweldigende schone natuur welke we in Noorwegen zagen.

De bossen bestaan, zoals waarschijnlijk in de meeste Scandinavische landen, vooral uit berken en dennen. De bomen zijn hier niet extra groot zoals we er eerder hebben gezien, maar dit komt waarschijnlijk door de rotsachtige ondergrond. De asfaltwegen zijn over het algemeen goed, alhoewel er hier en daar spoorvorming en scheuren voorkomen, wat onze volle aandacht op de weg vergt.

Aangezien onze slaapplaats zich op een heuvel hoog boven de stad bevindt, zijn we voor ons avondeten via een houten trap afgedaald tot beneden aan de rivier, waar we een gezellig jong café-restaurant vonden. We hebben de treden niet geteld, het zijn er veel (te veel J), maar sportief zoals we zijn, zijn we langs dezelfde weg terug naar boven gekomen. Ondanks dat er taxi’s ter beschikking staan die ons voor enkele “eurokes” naar boven willen brengen.

Achter vandaag nog één keer slapen en we zijn in Stockholm.

Groetjes van ons allen,

Fons, Els, Lisette en Herman

1. Armand ceulemans:
    29 juni 2015
    Jullie reisverhalen kunnen dienen voor de les aardrijkskunde van weleer goed gedocumenteerd, doorspekt met een vleugje humor. Interessant, alsof we het zelf meemaken als we de kaart volgen. Ondertussen hebben wij Lissabon verlaten en zijn we op onze laatste stopplaats aangekomen. De Algarve ( Z. Portugal) prachtige kustplaats met momenteel veel Portugezen. Algarve wordt voor de temperatuur omschreven als het Florida van Europa. Momenteel is het hier 34'. Nu om 0.00 u nog steeds 25'. Dus iets warmer en zeker droger dan op jullie motoravonturen. Groetjes en we zien uit naar jullie volgende schrijven. Bij ons zit de vakantie er binnen 4 dagen op. B&A
  2. Arthur Ost:
    29 juni 2015
    Ja,ja we reizen mee maar worden niet nat of toch wel van het zweten. 33 graden op het terras. Misschien komen we allemaal samen ( de echte motards uitgezonderd) thuis want ook voor ons zit het er op. We vertrekken donderdag. Hopelijk overleeft de vieux depot deze stille periode zodat we volgende maandag kunnen vertellen.
  3. Ilse Loots:
    29 juni 2015
    Geniet er maar van, dat ga ik na vandaag ook doen ! Laatste dagske werken, zal wel ne lange worden maar dan gaan de boeken ff toe ! :-)) Tot binnenkort ! Groetjes van ons allemaal xx
  4. Marcel loots:
    29 juni 2015
    herman , heb je iet aan uw tong ,ik zou zeggen spiek as wiedere,hier regent het niet er is zelfs een hittegolf op komst . bakken en braden tot 33 graden.500km met de motor per dag ,niet voor watjes me dunkt. naft kopen en met den taxi rijden niet voor armoezaaiers. prettige reis verder en groetjes van ons aan de vier musketiers.