Woensdag 24 juni 2015 Rovaniemi Finland

24 juni 2015 - Rovaniemi, Finland

Hallo allemaal,

We hebben bijna twee dagen rondgezworven in Rovaniemi, een stadje met ongeveer 40.000 inwoners in Fins Lapland. Niks speciaals moest het niet zijn dat de Kerstman, in het Fins Joukupukki, hier woont en leeft (?). We hebben hem echt ontmoet en naast hem op zijn troon gezeten.

Er zijn hier twee grote attracties rond deze man opgebouwd. Het eerste is Santa Claus Village en het andere heet Santa Claus Park. Dit laatste is een grote ondergrondse,kunstmatig aangelegde grot. Men haalde hier 59.000 m³ steen boven.

Het is echt een grote kerstmarkt waar meer dan 200 elfen alle lekkers fabriceren voor de kerstman, onder de kundige leiding van Mrs. Gingerbread. Er is een groot postkantoor waar alle brieven worden gesorteerd. Er is zijn kraampjes met van alles en nog wat. Er is een schooltje. Er rijdt een treintje door een sprookjeslandschap. Er is een koekjes bakkerij. Er is nog en nog veel meer…..

Voor de grote mensen is er een ijsbar, waar werkelijk alles uit ijs is, behalve de drank natuurlijk. Trouwens men loopt er ondergronds “onder” de poolcirkel door.

Twee kilometers verder ligt dan Santa Claus Village met souvenirs en restaurantjes, waar we weer die "duivelse" (vergeef het woordgebruik) Kerstman zagen. Waarschijnlijk is er een grote onderaardse gang met een sneltrein zodat de kerstman zich snel van het ene naar het andere kan verplaatsen… of zouden er meer kerstmannen zijn ?

We hebben er ook een sledetocht gemaakt met een rendier. Omdat er geen sneeuw was, het was 18 graden en regenachtig, hebben ze onder de slede voor de gelegenheid wielen gezet…. I ‘m dreaming of a white christmas….

Spijtig dat het nogal ver van huis is want dit is echt ongelooflijk voor kinderen wat er hier te beleven valt.

Morgen vertrekken we met een echt kerstgevoel verder en zullen de grens met Zweden oversteken richting Stockholm. (nog wel 1200 km tot daar)

Groetjes aan iedereen.

Fons, Els, Lisette en Herman

PS: Foto’s komen er nog aan

1. Paul Loots:
    24 juni 2015
    hallo genieters,
    wat romantisch om te lezen,als er nog sneeuw moest liggen was het zoals in een film,...als ik die ijsbar zie krijg ik het al koud,brrrr,
    zeg tegen de echte kerstman,dat ik al 30 jaar verhuisd ben,van de turnhoutsebaan naar de meiklok,en al 30 jaar geen pakjes meer heb gekregen van hem!!!
    HEEL VEEL PLEZIER....ALLE VIER,
    paul loots
  2. Ilse Loots:
    24 juni 2015
    Jawadde ! Kunde diene kerstman ni mee naar hier brengen? We hebben nog ni zo lang geleden mollen in onzen hof gehad dus de grotten zullen er nog wel zijn. veel plezier nog ginder en ik weet weeral een stipke meer aan te duiden op de wereldbol met de plekskes die ik ooit nog wil bezoeken groetjes van ons allemaal ! Xxx
  3. Marcel loots:
    25 juni 2015
    was dat nu de echte joukupukki kerstman, hoe oud is die dan wel , amaai wat een verrassing en de trein die stipt op tijd is met de joukupukki erin, dat hebben wij hier niet in de kempen.groetjes van ons aan de vier avonturiers .
  4. Chris:
    25 juni 2015
    Alle ,de Kerstman jong ,het is,In de grot putteke winter ,koud ,maar met ne lekkere borrel zal 't wel meevallen zeker ,en de sfeer alleen al ,leuk !echt spannend allemaal ,en elke dag wat anders .. Nog veel plezier en tot( hoors) grtj aan iedereen