Woensdag 22 september 2021, Olympia Griekenland.

23 september 2021 - Olympia Archaeological Museum, Griekenland

Beam my up Scotty!

Voor de rit van vandaag, van Kalamata naar Olympia, hadden we de keuze tussen de bergrit langs Sparta met 244 km of de kustrit langs Methoni met 192 km.

Ikzelf en mijn reisgezellen Mijnheer Goegel en Mevrouw Boeking kiezen voor de kustroute. Wie dacht om hier mooie uitzichten over stranden, baaien of landtongen voorgeschoteld te krijgen, kwam bedrogen uit.

Het was zeker geen koninginnenrit, maar eerder een verre nicht van die koningin of zelfs een bastaardkind verwekt in de Koninklijke paardenstallen op een bussel stro. Excuseer me voor mijn op hol geslagen fantasie. Maar het was maar om een idee te schetsen tussen een echte koninginnenrit de de rit van vandaag. Maar we hebben ons geamuseerd!

De eerste 20 à 25 kilometers gingen over, voor Griekenland toch, druk bereden wegen. De staat van die wegen was niet meer zoals we het de afgelopen dagen gewoon waren. Sommige stukken waren gewoon slecht en er lagen kleine keitjes of zand in de bochten, wat het om het op zijn Grieks te zeggen “Helios  Dangeritis” maakte.

Het gebeurde meer dan eens dat mijn achterwiel, of beter dat van mijn motor, doorslipte of lichtelijk onderuit ging, maar zolang het bij het achterwiel blijft is dit nog te corrigeren. Mijn voorwiel bleef gelukkig waar het moest zijn.

Alhoewel de route langs de kust liep, kregen we de zee weinig te zien, omdat er tussen de weg en de kust ofwel huizen ofwel olijfgaarden stonden.

Olijfbomen bij de vleet, Griekenland is niet voor niets, na Spanje, de grootste olijfolie producent van de wereld. Vele olijven worden nog handmatig geplukt omdat ze dan de juiste rijpheid hebben en daardoor de hoogste kwaliteit aan olijfolie afleveren.

Sommige bomen zijn honderden jaren oud en er zijn zelfs bomen die geplant zijn in de 13de  eeuw, ja ja de dertiende, en nu nog steeds olijven leveren, zo vertelde Mijnheer Goegel me vanavond. Maar uit ervaring vertrouw ik die Amerikaan niet altijd meer.

Na 70 km hielden we halt bij Methoni om aldaar het kasteel te bezoeken. Deze burcht steekt een heel eind in zee en ondanks dat ze wat vervallen is, blijft het indrukwekkend om te zien.

We nemen uitgebreid onze tijd om het bezoeken en om daarna nog een hapje te eten in een nabij gelegen “Taberna” waar we onze motor hadden achter gelaten

Daardoor kwam het bezoek aan de Apollo tempel, die een 90 km meer noordwaarts lag, wegens tijdsgebrek te vervallen.

We reden tot aan onze eindbestemming met name de stad Olympia.

Hier werden reeds lang voor onze tijdrekening om de vier jaar de Olympische Spelen gehouden, en waar nu nog steeds de Olympische Vlam wordt ontstoken en via satelliet verbinding naar de plaats waar de Moderne Olympische Spelen plaats hebben, over gestraald.

Beam my up Scotty !!

De overblijfselen van deze oude stad, al dan niet gerestaureerd, zijn niet voldoende om mijn fantasie in werking te zetten om een beeld te vormen van hoe het er vroeger uitzag. Spijtig!

We logeren in Hotel Olympion Asty Resort, een klein maar gezellig resort op wandelafstand van het oude Olympia.

Nu lekker eten en goed slapen, en morgen de echte koninginnenrit.

1. Rene Bosschaert:
    23 september 2021
    je foto's tonen dat je in een mooie buurt vertoeft. Luxe voor Griekenland
  2. Ilse Loots:
    24 september 2021