Woensdag 15 september 2021. Ferry Ancona- Igoumenista (Greece).

16 september 2021 - Igoumenítsa, Griekenland

Pesce al Forno,

Deze morgen had ik overschot van tijd om bij de Ferry in Ancone te geraken. Het hotel met die lange naam (Tenuta Villa Colle Sereno) lag op 20 km van de haven.

De zon stond al aan de hemel toen ik rond de zevenen opstond en, na een frisse douche, een ultra klein ontbijtje nam.

Dat kwam omdat ik me vergist had in de Italiaanse keuken de avond daarvoor. De menukaart van het restaurant was enkel in het Italiaans opgesteld. Toen ik Google Translate om hulp riep, bracht dat ook niet veel aarde aan de dijk.

Ze moeten Mijnheer Goegel misschien eens naar de kokschool sturen om daar de keukentermen te leren vertalen. Of misschien zou ik wel naar de kokschool moeten ?

Behalve “forno” en “pesce” snapte ik er niet veel van. Dus ik bestelde “Pesce al forno” wat volgens Mijnheer Goegel gebakken vis betekende. Met daarbij frieten en een slaatje samen met een cola om de suikerspiegel wat op peil te houden.

Die cola met de frieten en het slaatje kwamen er al snel aan. Maar waar blijft die “Pesce al Forno”.

Na tien minuten begon ik dan maar aan de frieten te pitsen en het slaatje te mengen met de mayonaise, die in kleine verpakkingen op tafel stond.

Maar nog altijd gene vis. Toen ik de frieten en het slaatje al helemaal had opgegeten kwam de dienster met de vis aangedragen.

Maar wat was dat! Een grote schotel met een enorme vis erop, zwemmend in een, wat achteraf bleek, een heerlijke saus en omringt door, weeral heerlijke, gebakken aardappelen. Ware het niet dat ik reeds de frieten met mayonaise had opgegeten. Doeme toch!

Uit pure schaamte maar zeker niet van de honger, heb ik die visschotel ook nog maar leeg gegeten.

Vandaar dat het deze morgen blijf bij een croissant met een cappuccino.

Er was al redelijk wat volk bij de ferryhaven, nochtans was ik daar enkele uren te vroeg. De boot vertrekt maar om 13u30 en het was nog maar net tien uur gepasseerd.

Mijn reservatie bleek in orde te zijn maar van mijn EU vaccinatie certificaat moesten ze eigenaardig genoeg niets weten. Belangrijk was wel mijn PLF formulier anders kwam je de gate niet door. De ferry vertrekt een half uur over tijd, is dat een zuiderse gewoonte misschien?

Ik schrijf dit vanuit mijn kajuit wanneer we al een heel stuk op zee zijn. Alhoewel het buiten nog daglicht is, zie je geen hand voor de ogen van de mist. De buitentemperatuur daarentegen is ongeveer 24 graden.

Vandaag vroeg slapen, want als alles goed is bol ik, samen met mijn motor ;-), om 8 uur de oprijbrug af en Griekenland tegemoet.