Vrijdag 24 september 2021. Arachova Griekenland.

24 september 2021 - Arachova, Griekenland

Te boot of niet te boot, that’s the question.

Ontbijt om 8 uur had de hotel manager gezegd. Voor ons doen is dat vrij laat, want we zijn niet echt op vakantie. We moeten de motor op, omdat we dat graag doen, en vertrekken het liefst zo vroeg mogelijk.

Maar ja, de Griekse belevenis met Meeusen Motoren loopt op zijn einde, en dan mag je wat langer slapen. “In uwe ketel blijven liggen” zo durfden ze het vroeger al eens verwoorden in de Kempen. Sliepen die mensen vroeger in een ketel, waren de bedden daar nog niet uitgevonden dan. Raar volksken precies ;-).

Na het “acht-uren” ontbijt bestegen we ons stalen ros, weer zo’n uitdrukking waar ik deze keer niet op in zal gaan, en stuurden we richting Patras om dan de Golf van Korinthe over te steken en zo naar Delphi te rijden

Goed weer, niet te warm, 24 graden, geen vuiltje aan de lucht, ware het niet dat ene genaamde Adriaan van der Poel, neen geen familie van…, een lekke achterband kreeg.

Psychologische bijstand werd onmiddellijk verleend door onzen Yves. De technische bijstand kwam van BMW Services. Een onklopbare combinatie zo bleek. Zaakje opgeknapt en vooruit met de g…

De overtocht van de Peloponnesos naar het Griekse vaste land wordt sinds mensenheugenis verzorgd door veerboten. Maar sinds 2004, met de Olympische Spelen in Athene, is er ook een brug, met name de 2880 meter lange Rio-Antirrio brug. We hadden dus de keuze.

De snelle, misschien wel minder geduldige motards kozen voor de brug voor 1,90 euro tolgeld.

De trage, misschien wel de meest geduldige motards, namen de boot voor 1 euro.

Na de boot of de brug konden we de bergen in. Dat hadden we al eens meer gedaan, maar nog nooit op het Griekse vasteland.

De wegen zijn meestal goed en sommige vrij recent aangelegd. Zouden ze aangelegd zijn ter gelegenheid van de Olympische Spelen in 2004?  Ik vraag het aan mijn reisgezel Mijnheer Goegel, maar die weet het ook niet. Zoek het eens op, zei ik.

We passeren Lake Mornos een prachtig stuwmeer, dat volgens Mijnheer Goegel, 67 miljoen kubieke meter water bevat. Het is één van de meren die voor de waterbevoorrading van Athene zorgt, niet tegenstaande het er bijna 200 km vandaan ligt.

We vervolgen onze weg door de bergen om te eindigen in Delphi, waar we allemaal “Het Orakel ” willen zien of aanhoren. Zodat we in de toekomst zouden bespaard blijven van lekke banden en/of onberijdbare rotspaadjes.

We slapen in Hotel Aigly in Arachova zo'n 10 km voorbij Delphi.

Morgen vliegen mijn vrienden motards terug naar hun thuisland. Wij, dat is Mijnheer Goegel, Mevrouw Boeking en ikzelf zullen richting Noord Macedonië uitrijden.

Maar eerst goed eten en slapen ;-)

1. Rene Bosschaert:
    24 september 2021
    En wanneer kom jij richting thuisland ? Nog niet zo direct veronderstel ik. Het zal nog een paar dagen duren ……
  2. Herman:
    25 september 2021
    Dag René, de groepsreis zit erop, ik vertrek vandaag naar het Noorden, richting Noord Macedonië en Servië. Ik ga er nog wel enkele dagen over doen voor ik in België ben. Bedankt voor al uw reacties, plezant om iets te horen af en toe. Groetjes, Herman
  3. Els:
    25 september 2021
    Prachtige verhalen Herman wat hebben we er weeral van genoten en ook van de mooie goed georganiseerde reis 👍👍hopelijk tot snel 😉
  4. Ilse Loots:
    25 september 2021
    Weer een avontuur da ze u ni meer kunnen afpakken ! Wees voorzichtig en tot binnen een paar dagen bij mij thuis om m’n nieuw dak te checken 😜😘