Ushuaia Argentinië, maandag 20 januari 2020.

21 januari 2020 - Ushuaia, Argentinië

Fin del Mundo of het einde van de wereld.

Een zacht bed, een mooie kamer en een goed ontbijt, meer kun je toch niet wensen op een maandag morgen.

Aangezien het late uur van aankomst gisterenavond, startten we onze motoren pas om half tien. Het was koud, ongeveer 13 graden en de lucht was bewolkt. Misschien ging het wel sneeuwen in de bergen? De wind waaide niet meer zo hevig als de afgelopen dagen, of waren we het misschien al gewoon geworden ?

We zetten onze weg verder naar het zuiden, over mooie slingerende wegen door de Chileense Pampas. De natuur was ons weeral goed gezind, want het werd warmer en de zon kwam af en toe ook even piepen.

Bij de grenspost Chili-Argentinië… we waren het intussen al gewoon geworden ..., stempels in het paspoort, stempels op de papieren voor de motor, stempels op een nieuw papiertje, stempels op … maar het ging vlot.

We vervolgden onze weg door de Pampas, ditmaal die van Argentinië. We zagen behalve de guanacos (soort lama’s) ook vele kuddes schapen grazen langs de wegen. De Argentijnse beefsteaks, die eveneens stonden te grazen op de prairies, keken maar somber, dat dacht ik toch, misschien wel omdat ze beseften, dat ze binnenkort op een bord in één of ander klasse restaurant zullen liggen. Smakelijk !

Na vier dagen de Pampas te hebben doorkliefd, reden we voor de laatste 100 km van de dag de bergen in. Een wereld van verschil, zouden ze bij “man bijt hond” gezegd hebben. We zagen weer grote meren in diepe dalen en met groen gras begroeide hellingen, ook de besneeuwde bergtoppen waren er weer terug. Het is een grimmig en bar gebied waar er rare half dorre bomen groeien met schimmels op de stammen en de takken.

We komen aan in Ushuaia, de langs de weg bereikbare, meest zuidelijke stad ter wereld. El fin del mondo of het einde van de wereld. Slechts 1000 km van de zuidpool.

Port Williams ligt nog iets zuidelijker maar is enkel bereikbaar per boot.

Dat ga ik morgen doen, want we blijven hier twee nachten.

Groetjes,

1. Ilse Loots:
    21 januari 2020
    Ushuaia, klinkt exotisch 😊 Is ook een goe zeepke 😉 blij dat het al iets rustiger is (wind). Geniet ervan 😘
  2. Paul Loots:
    21 januari 2020
    geniet ervan,bedoel het bed en het goede ontbijt,veel plezier op de boot