Pokhama Nepal, vrijdag 19 oktober 2018

19 oktober 2018 - Pokhara, Nepal

Nameste allen,

Intussen zijn we in Pokhama aangekomen, net op tijd om aan onze eerste onweersbui te ontkomen. Ik zit nu op mijn hotelkamer deze tekst te schrijven terwijl het buiten duchtig regent en rommelt.

Drie dagen geleden hebben we Lo-Manthang bij de Chinese grens verlaten en de terugweg aangevat. Zoals ik reeds eerder vermeldde moeten we dezelfde weg, als je dat weg kunt noemen tenminste, terug nemen. Er is er maar ene. Maar behalve het “wegdek” leek alles anders.

Uitgezonderd enkele plaatsen, zoals de grensdoorgang met Upper Mustang en het vliegveldje van Jomson herkende ik bijna niets terug. Bochten naar rechts waren bochten naar links, steile beklimmingen werden gevaarlijke afdalingen en andersom. Het leek echt een andere weg. De steile klim door de rivier speelde me parten. Bij de aanzet schoof mijn motor onder mijn gat onderuit, tweede valpartij !! Zonder schade.

De weg tussen Lo-Manthang en Pokhara is vollop in herstelling. De smalle bergwegentjes worden verbreed. Men graaft de bergwanden af en de afgronden worden verstevigd met rotsstenen in ijzeren kooien. Dit zou de toekomstige handelsroute tussen China en Nepal worden. Wait and see

Vandaag hebben we het laatste stuk van Tatopani tot Pokhama afgelegd zo’n 110 km, waarvan de eerste 25 km offroad van het ergste soort was. Daarna kaas met gaten versie 2.01.(zie Kalopani, Mustang Nepal, vrijdag 12 oktober 2018).

Morgen de laatste rit, Pokhama- Kathmandu 185 km, deze keer over de hoofdweg, en niet met een bocht langs Chitwan zoals vorige keer.

We vliegen zondag naar huis, via Delhi en Frankfurt en landen op Schiphol.

Tot binnenkort,

Herman

1. Fons:
    19 oktober 2018
    2 valpartijen das niet veel na zo veel dagen
    Wannes zat in Albanië na 1 dag ofraud al op 6
    En Guy had gewonnen 10 maal plat
    Maar zonder erg Wannes klein breukje in pols
    Heeft wel de ritten over de weg kunnen rijden
    Grtjs Els en Fons
  2. Jos:
    19 oktober 2018
    Geniet nog van laatste dagen en maak nog mooie foto’s
  3. Ronald De Smet:
    22 oktober 2018
    He Herman, proficiat, ik zou dat niet kunnen (of durven!?). 't Zou meer iets zijn voor de Kurt, ook GS rijden bij den Arthur!!
    Volgens ik zie op de foto's is het daar heel mooi, maar ik denk dat de meeste mensen daar heel eenzaam zijn??
    't Is de eerste maal dat ik reageer, heb wel al meerdere keren je berichten gelezen en bekeken, fantastiek.
    Groeten, tot de volgende.