Maandag 17 oktober 2022, Toledo Spanje

17 oktober 2022 - Toledo, Spanje

Segovia de moeite waard om te zien,

Omdat mijn hotel op slechts drie kilometer van het historisch stadscentrum van Segovia verwijderd was, was ik volgens toeristische normen vrij vroeg daar.

Ik had die morgen bij het ontbijt, Mijnheer Goegel naar de historische attracties van de stad gevraagd.

Hij verwees me naar het aguaduct, de kathedraal en het kasteel, in 't Spaans “Alcazar de Segovia”. En natuurlijk ook , niet onbelagrijk, de weg ernaar toe.

Bij het binnenrijden van de stad, zie ik het grote, lange, hoge aguaduct al voor mij opduiken. Echt indrukwekkend !

Ik stop, wring mijn motor tussen twee geparkeerde auto’s in en maak enkele foto’s van dit Romeinse bouwwerk. Het dateert uit de tweede eeuw na Christus,  en ziet er erg goed uit voor zijn leeftijd. Trouwens dit 16,2 kilometer lange aguaduct leverde water aan de stad tot in de 20ste eeuw. Dank u Mijnheer Goegel.

Het was niet druk tot bij de kathedraal en ik kon mijn motor er betrekkelijk dicht bij plaatsen, zonder deze keer een overtreding te moeten begaan. Tegen tien uur liepen de straten vol met toeristen. Velen liepen als schapen achter hun gidsende herder aan. Die herder was uitgerust met een kleine microfoon en een nog kleiner versterkertje om aan de toeristen, soms in ’t Spaans, soms in ’t Engels met een erbarmelijk accent, de bezienswaardigheden van de stad te beschrijven. Ik verstond geen van beide talen, maar ik had ook niet betaald, vandaar misschien …

Van de kathedraal naar de burcht, op slechts een boogscheut daar vandaan, zei Mijnheer Goegel. Das eigenlijk nogal een uitdrukking, een beugscheut, hoe ver is dat?  Volgens Mijnheer Goegel ligt Essen op een boogscheut van de Nederlandse grens. Ik heb het niet gemeten, maar ver kon het niet zijn. Want inderdaad op minder dan vijf minuten was ik met de motor tot bij het kasteel gereden.

Een prachtig gerestaureerd gebouw uit de XIde eeuw, met een klein maar mooi parkje ervoor. Van daaruit kan men over de vlakte de stad met de torens zien. Mooi, mooi, mooi ….

Rond de middag bestel ik nog een café con leche in de benedenstad en vertrek richting Toledo.

Ik laat daarbij Madrid bewust links liggen, want dat zou teveel van het goede zijn, en bewaar een bezoek aan deze Spaanse hoofdstad voor later. Beloofd !

Na ongeveer 200 kilometer , en twee bergpassen (zie foto’s), ben ik in Toledo aangeland. Mevrouw Boeking heeft hier voor mij een hotel geregeld met de naam Eurostar Hotel Toledo.

A window with a vieuw, want ik heb zicht over de stad. Dat beloofd voor morgen.

H.

1. Wim:
    17 oktober 2022
    Waauw , indrukwekkend dat aquaduct . Zo oud en het staat nog recht en gebruikt tot vorige eeuw.
    Daar kunnen de huidige bouwvakkers en ingenieurs nog veel van leren , dunkt me.
    Wees nog voorzichtig de komende dagen.
  2. Mesens Johan:
    17 oktober 2022
    Knap werk Herman .
    Mooie verhalen 👌👍
  3. Frans Dupon:
    18 oktober 2022
    Een levendige reclame voor Segovia.
  4. Paul Loots:
    18 oktober 2022
    en weeral schoon foto's , ik heb ze tot hier toe allemaal opgeslagen Herman , mocht je ze verlieren....