Luang Prabang Laos, vrijdag 16 november 2019.

17 november 2019 - Luang Prabang, Laos

De 1000 bochten van Spa versie 2.0

Op een vijftal kilometers van onze slaapplaats van de afgelopen nacht bevindt zich de “Plain of Jars” in het Nederlands de “vlakte van de kruiken”. Op deze vlakte liggen honderden gigantische kruiken . De meesten zijn stuk, deels ten gevolge van de gevechten tijdens de Laosiaanse burgeroorlog tussen 1953 en 1975 en deels door de Amerikaanse bommen  (1964-1973).

We hadden de eer en het genoegen deze vlakte te mogen bezoeken.

Daarna vertrokken we voor een rit van meer dan 260 km verder het binnenland in. Het is de enige weg die ons van Phonsavan naar Luang Prabang kan brengen. Een redelijk smalle twee rijvakken tellende asfaltbaan, zich slingerend door de bergen van het ene dorp naar het andere. Zeg maar de 1000 bochten van Spa versie 2.0.

Tot aan de middag, na ongeveer 140 km, ging het vrij goed. Het asfalt was droog en in goede staat. We gleden door de bochten alsof we op rails reden. ;-)

Na de lunch was het andere koek. Grote gaten in het asfalt, vooral in en nabij de bochten. Bovendien koelen de vrachtwagens in de afdalingen hun remmen met water, waardoor het wegdek plaatselijk nat en glibberig wordt.

Ook was het erg druk geworden, vooral grote 6-assers (*) kwamen de hellingen op gekropen of daalden af tegen, voor deze logge gevaarten, onverantwoord hoge snelheden. Op plaatsen waar het zelfs gevaarlijk smal was om met de motor zo’n vrachtwagen te kruisen, daar haalden die 30 tonners elkaar in. Ban-ge-lijk !

Oh ja, er reden ook nog locals op brommers kris kras door de dorpen, met minstens twee, meestal drie of soms vier personen erop. En niet te vergeten het loslopend vee, de koeien, de geiten, de kippen en vooral de talrijke honden, die stonden te wachten aan de kant van de weg, om dan plots over te steken als je aan kwam gereden.

Ik heb de meest gevaarlijke weg in de wereld, De Yungas Road in Bolivia, nooit gereden, maar zet  dan den deze maar gerust op plaats twee.

Onze ervaring leerde ons, om ons bij deze soms gevaarlijke situaties afzijdig te houden. Rond half zeven, de duisternis was intussen al ingetreden, zijn we in ons hotel in Luang Prabang aangeland.

Morgen hebben we heel de dag om deze historische stad, de vroegere hoofdstad van Laos , te bezoeken.

PS: Beste lezers het doet enorm deugd om telkens jullie reacties te lezen. Spijtig genoeg kunnen we er niet op reageren. Sorry hiervoor.

Doe zo verder, het mag ook meer zijn ;-).

Het internet is hier zo slecht dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn foto’s op de blog te posten. We will try.

(*) vrachtwagens met drie assen onder de trekker en drie onder de oplegger.

1. Anita:
    17 november 2019
    Zijn niet jaloers hoor, zouden alleen graag stiekem willen meereizen. 🙄😏
    Prachtig land, onze herinneringen komen weer naar boven.
    Geniet ervan he.
    Jos en Anita
  2. Els:
    17 november 2019
    Geniet vandaag maar van jullie rustdag 👍😏
  3. Lisette:
    17 november 2019
    Alleen voor het weer en de mooie landschappen (En natuurlijk ook voor het aangenaam gezelschap) zou ik daar willen zijn. Maar op dat brommerke nog geen denken aan😂Profiteer ervan. En genieten is de boodschap. Groetjes van Pippa en mezelf.👍😚🐶
  4. Kwb sport:
    17 november 2019
    Herman en vrienden. Tis nie dat ge me nie hoort (allee leest) dat ik jullie blog nie stik jaloers volg. R1200gs zou daar van pas komen. Als ik het zo lees is het magnifiek daar. Groeten van jaloerse Jef.
  5. Wim:
    17 november 2019
    Dag pa, geweldig om te lezen, dat het daar uitdagend is om rond te rijden.
    Blijf voorzichtig en geniet van jullie rustdag en bezoek aan de voormalige hoofdstad. Groetjes van de clan Loots uit Vorselaar.
  6. Arthur Ost:
    17 november 2019
    Ah ik ben dus niet alleen die graag daar zou willen zijn al wil ik het gevaarlijke er niet bij nemen. Groetjes en houw het veilig.
  7. Wim:
    17 november 2019
    By the way, op de foto van die diepvrieskoffer, zijn dat bommen die daar staan?
  8. Chris:
    17 november 2019
    Wij volgen ook nog altijd hoor , kunnen we een beetje meegenieten van het land ,de spannende avonturen en de mooie uitzichten ! Geniet er nog van hè ....groetjes Staf en Chris 🤗🤗
  9. Guy:
    17 november 2019
    Ik lees ook nog mee hoor ;-)
    1000 bochten en naar ‘t schijnt ook 1000 bommen en (niet ontplofte) granaten. Of verwar ik me nu met een stripverhaal van Kuifje? Een plezier om jullie avontuur te volgen, leuke foto’s ook! Amuseer jullie nog.
  10. Paul Loots:
    17 november 2019
    Prachtig verhaal om te lezen, maar iets te gewaagd voor mij, alhoewel ik nu wel een beetje Jaloers ben
    op jullie !! ik heb vooral even moeten lachen met de violist !!!!
    Groetjes van Jan & Paul
  11. Ilse Loots:
    18 november 2019
    Wa ne tijger gij eh pake, alles kan em eh 😊 zalig om te lezen en probeer er mij, naast de foto’s, altijd wel iets bij voor te stellen. Be safe & enjoy 😘
  12. Maene Ludo:
    18 november 2019
    Zo te lezen, prachtige veerhalen, maar soms wel wat gevaarlijke wegen, groetjes,
    ludo
  13. Ronald De Smet:
    18 november 2019
    Ik heb hier ook kruiken in mijnen hof, die ene is ook kapot dei twee andere niet! En 'k heb maar één bocht!! Blijf er van genieten Herman, wat een verhaal zeg!!