Kathmandu Nepal, maandag 8 oktober 2018

8 oktober 2018 - Cape Town, Zuid-Afrika

Dag allemaal,

Vandaag hebben we de doorsnee toerist uitgehangen, en ons laten begeleiden door een stadgids. Niet echt ons normale ding van doen. Maar onze motoren zullen pas deze avond klaar staan om morgenvroeg, alvorens het “drukke” verkeer opgang komt, de stad te verlaten.

Na een vermoeiende en lange vlucht vanuit Schiphol, met een transfer in CDG Parijs en een tweede in Delhi, zijn we gisteren middag rond vier uur plaatselijke tijd op de luchthaven van Kadmandu geland. Dat betekent ongeveer 20 uur onderweg, waarvan de helft in de lucht. (klein uurtje Parijs + 8 uur Delhi+ 1,5 uur Kathmandu).

Ons hotel licht op enkele kilometers van de luchthaven verwijderd, maar we hebben er met het busje bijna 1,5 uur over gedaan. Nee, geen panne, maar een echte verkeerschaos. Voor ons tenminste, want de plaatselijke bevolking vindt dat niks ongewoons. Zo bleek ook vandaag, toen we met datzelfde busje door de straten van de stad laveerden om naar enkele bezienswaardigheden te gaan zien.

De moeite waard was alleszins de tempel Pashupatinath bij de rivier Bagmati. Zowel de tempel als de rivier zijn  heilig volgens het Hindoeïsme. Hier worden de doden verbrand.

Naast het water staan de zogenoemde crematie-ghats: grote stapels hout waarop de overledene voor het oog van familie, vrienden, wijzelf en andere toeristen wordt verbrand. Kostprijs rond de 500 euro, daarom is deze plek eigenlijk alleen bestemd voor de rijkere bevolking.

Vooraleer het lichaam wordt verbrand wast de familie het lijk in de rivier en wikkelt het lichaam in oranje doeken. Vervolgens wordt het stoffelijk overschot door vier mannelijke familieleden naar de desbetreffende ghat gebracht. Het verbranden duurt vier uur en dan wordt de overgebleven as in de rivier gegooid. Je kunt het verbrande vlees echt ruiken. Toen ik op mijn hotelkamer kwam stonk ik er echt nog naar. Ik heb me maar snel gewassen …..

Morgen vroeg uit de veren, ontbijt om 6 uur, op de motor om 7 voor een tocht van 170 km noordwaarts.

Tot binnenkort,

Herman

1. Fons:
    8 oktober 2018
    Is dat je normale u van ontbijt ?
    Je hebt in ieder geval een lange dag 😊👍🏍
  2. Paul Loots:
    8 oktober 2018
    alvast voor morgen,veel motorplezier,170 km....Dat van die geur van lijken verbranding lijkt mij al minder leuk......Groeten uit Calonge!!
  3. Ilse Loots:
    8 oktober 2018
    Da kan al tellen voor den 1ste dag 😱 Amuseer u en hoop dat die lijkgeur uit uwe neus (en lijf en kleren) is. Voorzichtig eh 😘
  4. Jos:
    Veel plezier met rit van morgen en alvast een goede start met de 170km