HongKong Airport, maandag 11 november  6u30 plaatselijke tijd.

11 november 2019 - Hanoi, Vietnam

Hallo allemaal,

Terwijl ik dit schrijf zit ik op de luchthaven te wachten op mijn reisgenoten, die waarschijnlijk een andere weg naar de transferbalie voor Hanoi genomen hebben dan ik.

Deze morgen (zondag) ging de deurbel reeds om half zeven. Fons was goed op tijd (als altijd (?)). Na een tas koffie werden we door mijn lieve vrouw Lisette naar de tramterminal aan de Carrefour gebracht, waar tram 2 ons stond op te wachten. Het was koud en mistig zoals dat voor een novemberdag past.

In Antwerpen Centraal ofte “de Middestõse”, hadden we nog tijd genoeg voor een koffie, alvorens we op de Talys naar Amsterdam Schiphol stapten.  Exact 55 minuten later gingen we op zoek naar vertrekhal 3, zoals was aangegeven op onze reisdocumenten. Als uit het niets doken er daar twee Nederlanders op met motorjassen aan. Harry en Roel, het kon haast niet Hollandser,  werden onze reisgenoten voor de komende drie weken.  Paul, de baas bij Travel2explore (onze reisorganisator), kwam ons nog wat richtlijnen geven over de transfers en het papierwerk dat we in Hong Kong nog moesten onderdergaan.

Behalve dat mijn reistas te dik was om automatisch ingecheckt te worden, verliepen de plichtplooiingen aldaar vlekkeloos. Na de nodige koffie en de meer uitgebreide kennismaking met onze “Nederlandse gabbers”, konden we op het vliegtuig naar Hong Kong. Het was een Boeiing 777, het paradepaardje van Kathay Pacific Airlines (zoals dat in hun folder wordt beschreven), waarmee we, samen met meer dan 700 andere passagiers de Nederlandse bodem verlieten. Tien uur en een half en 10.000 km later hadden we de tarmac van Hong Kong Airport onder onze voeten. De grond werd niet gekust en ook de lieftallige Oosterse stewardessen hielden zich afzijdig.

Onze verbinding naar Hanoi zou pas om 8u30 opstijgen, dus meer dan tijd genoeg om verloren te lopen, wat we dan ook deden ;-).

Na een vlucht van ongeveer anderhalf uur kwamen we aan in Hanoi, waar we, na een langdurige visaprocedure, werden opgewacht door onze Vietnamese gids Than genaamd. Deze man zal ons, eveneens op de motor, gedurende de volgende drie weken begeleiden door Noord Vietnam en Laos.

Omstreeks 11u30 kwamen we aan in ons hotel in hartje Hanoi. The "Old Quarter of the City" zoals onze gids  het noemde. Het verkeer was er niet anders dan in de andere Aziatische grootsteden. Een wirwar van brommers, lichte scooters, auto’s, karren, voetgangers en wijzelf namen deel aan het verkeer.

Than bracht ons naar een kleine eetgelegenheid in de buurt van het hotel, waar een lekkere kippen-noedel-soep met chopsticks ( de stokskes) eten. Omdat we meer dan vijftien uur onderweg waren geweest verkozen Fons en ik om op onze kamer een uitgebreide siesta te houden. De Nederlanders, jonge gasten van half in de veertig, trokken er nog op uit om de stad te verkennen.

Deze avond afspraak om 8 uur met onze gids om een typische vietnamese maaltijd te verorberen.