Dinsdag 28 september 2021. Siofok Balatonmeer Hongarije.

29 september 2021 - Siófok, Hongarije

It’s raining Cats and Dogs,

Deze morgen om zes uur werd ik gewekt door een tikkend geluid.  Mijn eerste idee was dat het kwam van het ijskastje van de bar op mijn hotelkamer.

Maar naargelang ik meer en meer tot mijn positieven kwam, wist ik dat het van de regen was die tegen het raam sloeg. Toen ik het gordijn op zij schoof, zag ik de kringen die de regendruppels maakten in de plassen op het platte dak van het gebouw tegenover mij.

De eerste regen sinds mijn vertrek in Brasschaat, nu bijna drie weken geleden. Boeren zouden klagen met drie weken zonder regen, ik niet!

Wat zal ik doen? Wachten tot het overgaat? De buienradar voorspelt niet veel goeds. Heel de dag 90% kans op regen, en voor morgen ook nog eens zo veel.

Ik kijk voor Budapest, want daar wil ik heen, tenminste toch die richting uit. Dat ziet er daar beter uit, wel bewolking en het percentage regen staat op 10.

Na het ontbijt is het echt hard gaan regenen. Om mijn regenpak uit de motorkoffer te halen, mijn motor staat buiten, ben ik reeds doornat. Een echte stortvlaag!

Ik doe mijn regenpak op mijn kamer aan en vertrek tegen mijn goesting, maar veel keuze is er niet. De straat waar ik door moet staat blank, en de weg werd er opgebroken, het is er één slijkboel.

Ook het bezoek aan de monumenten in Timisoara, die Mijnheer Goegel voor mij zo vlijtig heeft opgezocht, valt letterlijk in het water.

Bij het tanken schijnt de regen te minderen. Maar schijn bedriegt zegt men, en inderdaad wanneer ik tien kilometer verder de E75 naar Budapest opdraai, regent het pijpenstelen. In England regent het dan “Cats and Dogs”, ja die mannen overdrijven al eens graag.

Het ging van kwaad naar erger, van hard regenen, via héél hard regenen, naar héél héél hard regenen tot “geen-hand-meer-voor-je-ogen-zien” regenen.

Bovendien was er mist opgekomen en met de stofregen die de camions achterlieten, werd het geheel helemaal compleet.

Ik had maar één optie, doorrijden, elke kilometer richting Budapest is er één minder te gaan.

Het duurde tot bijna aan de grens met Hongarije, ik had toen zo’n negentig kilometers afgelegd.

Bij die grens stond er een kilometerslange file van vrachtwagens op de pechstrook. Ik heb het niet opgemeten tijdens het voorbij rijden, maar ik schat wel twee à drie kilometers

Bij de douanepost staan er een dertigtal personenwagens in twee rijen aan te schuiven. Ik filter er tussendoor, niemand zegt er wat. Ik toon mijn pas aan de douanebeambte en mag doorrijden. Waarom er nog grenscontroles zijn tussen twee EU-landen, in dit geval Roemenië en Hongarije, is voor mij een raadsel.

Bij de eerste “Rest Area” na de grens drink ik een cappuccino en koop een wegenvignet voor Hongarije.

Ik zie op de kaart dat het Balatonmeer ook niet meer zo ver is, en niet echt veel van de richting afwijkt die ik deze morgen had gedacht, namelijk Budapest.

In de namiddag komt de zon er zelfs door, laat het maar regenen ginder ver in Roemenië!

Ik krijg terug plezier in het rijden, de zon schijnt, het is 24 graden en het is niet erg druk op de weg. Die weg is over het algemeen goed te noemen, zeker de autostrades zijn prima te doen. Dat is al eens anders geweest!

Het landschap is over heel de afstand erg vlak, geen heuvel te bespeuren.

De velden liggen er kaal en verlaten bij, de oogst is voor het grootste deel binnen en vele akkers zijn reeds bewerkt voor het volgende gewas  Ook hier wordt er veel maïs geteeld , zo lijkt het, maar op grotere schaal dan in Servië, en meer gestructureerd heb ik de indruk.

Tegen vijf uur bereik ik het hotel dat Mevrouw Boeking voor mij heeft geboekt. Het is een klein hotelletje, ondergebracht in een netjes gerestaureerde villa, die dateert van het begin van vorige eeuw.

Maar wat blijkt, het is gesloten. Ik kijk de bevestiging na die me is gemaild en vind een telefoonnummer. De vriendelijke dame aan de andere kant  vertelt me dat ze geen boeking meer verwachtte na twee uur in de namiddag, (Mevrouw Boeking boekte pas om drie uur) en daarom het hotel afsloot, temeer daar er geen gasten waren.

Ze zou binnen het uur daar zijn en stelde me voor om een ander soortgelijk hotel een kamer te nemen, zodat ik de nacht niet alleen in die villa moest doorbrengen. Goed idee dacht ik! Ik wachtte op een bank bij mijn motor.

Siofok is een zeer mooi stadje, pal aan het Balatonmeer, met een prachtig park met mooie lanen met platanen bomen.

Ik heb het gevoel dat het in normale omstandigheden een bruisende stad is, maar nu met de Corona-toestanden is het eerder stil en verlaten. Vele horeca zaken en winkels zijn gesloten. Of is dat omdat het seizoen op zijn einde loopt ? Misschien wel de beide.

In een restaurant dat geopend is, bestel ik een Hongaarse "Schnitzel Zigeuner Art" met French Fries, omdat de dienster het woord "brädkartoffeln" niet begrijpt. Ik eet hem helemaal zelf op deze keer, er is trouwens geen onfrisse Roemeen in de beurt.

Morgen rijden we naar Sopron tegen de Oostenrijkse grens, waar ik Jos en Arthur zal ontmoeten. Die mannen zijn enkel dagen geleden vanuit België vertrokken en zullen mij de laatste duizend kilometers van mijn reis vergezellen.

Jo Ejszakat! (met dank aan Mijnheer Goegel hiervoor)

1. Els:
    29 september 2021
    Geniet nog van je rit we volgen je tot het thuisfront hou het veilig 😘
  2. Eddy Van Duppen:
    29 september 2021
    Alweer een heel avontuur !! Mooi verwoord en aangenaam om te volgen.
  3. Ilse Loots:
    29 september 2021
    Leuk om te lezen al was het voor u wss minder plezant owv de regen. Hier net hetzelfde, ttz, deze ochtend toch. Nu komt de zon af en toe eens piepen. Geniet nog van de reis en ... voorzichtig op de boan eh 😘
  4. Rene Bosschaert:
    Hier vandaag ook onweer Herman
  5. Paul Loots:
    29 september 2021
    Herman,hier ook veel buien vandaag,maar als ik uw verhaal lees,regent het daar veel meer dan hier.
    Gelukkig ben ik er niet bij,het avontuur is te vermoeiend voor mij!
    Veel Plezier, en hou het wat droger voor morgen!!
  6. Chris:
    29 september 2021
    Alweer een hele rit achter de rug ,spijtig van de regen ,maar die is ook alweer gepasseerd, geniet er nog van Herman … wij volgen 👍