Op zee Ferry MS Bergenfjord 12 juni 2015

13 juni 2015 - Beerse, België

Dag iedereen,

We hebben ons net geïnstalleerd in onze kajuit op de ferry naar Bergen. De afgelopen twee dagen hebben we de afstand Brasschaat – Hirtshals overbrugd, zo’n 1050 km. Gisteren de eerste 650 km bijna allemaal autostrade, met de nodige files tussen Hamburg en Flensburg (werken op de A7). Met de gegevens uit de GPS vonden we snel een overnachting in een klein dorpje , net voor de grens met Denemarken. Traditioneel hebben we daar dan ook het Duitse nationale gerecht, schnitsel mit championensaus und brädkartoffen gegeten.

Vandaag zijn we langs secundaire wegen naar het noorden van Denemarken gereden, teneinde het overaanbod van snelwegen van gisteren een beetje te compenseren. ’s Middags hielden we halt in een klein dorpje ergens tussen Arhus en Aalberg, om iets te eten. En wat stond daar op de menukaart. “Het” gerecht N°1 van Denemarken. Maar aangezien het Engels van de uitbater niet echt gelijk was aan het onze, wachtten we nieuwsgierig af wat we zouden krijgen ? Het waren hardgebakken spekreepjes, die mijn inziens reeds minstens voor de derde keer opgewarmd waren ! Ieder zijn meug , maar lekker is anders, denk ik dan. En ook niet echt reprensentatief  als nationaal gerecht voor Denemarken, laat ons hopen. De mensen zullen er niet voor staan aanschuiven, geloof me maar.

Goed eten is er daarentegen wel op de ferry naar Noorwegen. Het is tevens een Noorse maatschappij die de naam Fjordline draagt, met een uiterst vriendelijke crew. En bovendien is het schip splinternieuw. Onze eindbestemming is Bergen, met een tussenstop in Stavanger, maar we blijven daar aan boord. Bergen wordt aanzien als de uitvalsbasis voor de Noorse fjorden. We zullen er dan ook gebruik van maken.

Meer nieuws over enkele dagen.

Herman

Groetjes van Fons, Els Lisette en ikke aan iedereen.

De eerste foto's staan op de blog

1. Arthur Ost:
    14 juni 2015
    Blij jullie te lezen. Het kan natuurlijk niet altijd feest zijn. Smul maar lekker bij tijdens de bootreis. Wij, de D ploeg, wilden vandaag ook bootje varen. Maar wegens gebrek aan personeel kon onze cruise, Doel - Lillo niet doorgaan. Trek maar nog veel foto's, zo voelen we ons ook in Scandinavië. Zonnige groetjes van ons.
  2. Marcel loots:
    15 juni 2015
    die gebakken en opgewarmde spekjes doen mij denken aan keukes van t'varken ,dat diende voor vet uit te bakken, dat er dan nog overschoot was volledig smaakloos . allee volgende keer beter. op de foto is er ene klaar om op te stijgen me dunkt.goede reis verder
    gewenst musketters .