Addo Zuid Afrika zondag 29 oktober 2017

29 oktober 2017 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Op safari,

Sinds ons vertrek uit Cape Town hebben we er ongeveer 2600 km opzitten. Dagelijkse ritten van over de 300 km. Alleen als de wegen uiterst slecht zijn is het minder. Intussen heeft iedereen al eens kennis kunnen maken met de harde aardkorst van Zuid Afrika. Dat die minstens zo hard is dan deze in België kan ik persoonlijk bevestigen. Die dag dat we op weg waren naar Lady Grey moesten we nog over een bergpas van bijna 50 km om het stadje te bereiken. Bij een afdaling met rotsen en stenen is mijn voorwiel (dat van mijne motor hé) geblokkeerd bij het remmen, en heeft mijn machien zich zonder te verpinken plat gelegd…..patat.  Op advies van onze enduro specialisten heb ik de motor anders afgesteld. Minder power, zodat deze ouwe hem beter in toom kan houden.

Het landschap dat we doorkruist hebben  was in het begin halve woestijn, waar er enkel dorre kleine struiken groeien die door de berggeiten worden gegeten. Verderop kwamen we meer in de bergen, waar er tussen de struiken dor gras te bespeuren viel. Hier ziet men ook behalve geitenkuddes meer en meer schapen grazen. Deze dieren steken plots zonder waarschuwen de baan over, zodat er hard moet geremd worden, willen ‘s avonds geen kebab of lamskoteletten op ons bord. De boeren die dit soort van dieren bezitten noemt men kleinboeren, niet omdat het kleinschalig is, maar omdat het over kleinvee gaat. Er zijn hier schijnbaar boerderijen tot 18.000 ha groot. (nee, geen nul te veel). Verder de bergen in richting Cradock wordt het gras groener en vinden we meer en meer groter vee, zoals koeien terug. Deze lopen eveneens los en steken de weg over, precies alsof ze staan te wachten tot je eraan komt. Kalfskoteletten op het bord ? ….

De bergpassen die we oversteken hebben een hoogte van om en bij de 2500 m boven de zeespiegel (de hoogste 2562m). De temperatuur varieert van ’s morgens 3°C, in de dag voorbij de 20°C en “s avonds koelt het weer af tot ongeveer 8°C. Het blijft droog en zonnig. Echter had het afgelopen nacht geregend en waren de zandwegen plaatselijk tot modderpaden omgedoopt. Verrie trikkie (= Zuid Afrikaans J.)

Gisteren zaterdag, hebben we enkele natuurparken doorkruist, en hebben we  giraffen, een familie olifanten en zebra’s gezien. Bij het uitrijden van een park was er een steile afdaling met op het eind een rivierdoorwading. Waar onze voorrijder galant onderuit ging. Gelukkig had hij zijn zwembroek nog aan J J

Vandaag beginnen we de dag met een safari door het natuurpark van Addo. Na de middag weer de motor op voor 180 km dirt.

Groetjes uit Addo in Zuid Afrika.

1. Maene Ludo:
    29 oktober 2017
    Herman en Co jullie beleven fantastische dagen op de moto,
    dit om jaloers te worden. Veilige thuis komst. groetjes, Ludo
  2. Frans Dupon:
    29 oktober 2017
    Jawadde Herman, als je nog een keer een bijzitter nodig hebt......
    Ik ben kandidaat.
  3. Paul Loots:
    29 oktober 2017
    Fantastisch verhaal Herman,als ge toch per ongeluk een geit doodrijd, dan kan je er s'avonds Hakkes van eten, ik heb dat eens geroken in shotland....geroken he!!! hakkes,maar niet voor mijn bakkes !!
    Heff fun
    groeten uit Gierle
  4. Ilse Loots:
    30 oktober 2017
    jawadde, magnifique seg ! Prachtige natuur, zalig om met de motor te verkennen maar als ik het zo lees, ook ni altijd zo evident eh. kiep it seef eh ;-) xxx
  5. Marcel loots:
    30 oktober 2017
    ben ook dikkels gevallen met de koersfiets he,maar zolang je niks breekt is het nog ok, nog veel chans et fun (is engels) gewenst onderweg.. het is hier 15 graden en de zon schijnt op maandagmorgen om 10uur. groetjes van ons.
  6. Fons:
    30 oktober 2017
    Heel mooie reis ook het rijden is al een uitdaging.Ik kan best je blog niet meer lezen,want ik wil nu al jullie komen vervoegen.
    grtjs Els en Fons
  7. Louis:
    30 oktober 2017
    geniet nog van uw laatste weekje verlof.
    zie jullie wel als je terug in spanje bent.
    grt louis en maggy.